Autoverkoop april 2016 op recordniveau in Europa

Het gaat goed met de autoverkoop in Europa. In april 2016 heeft de verkoop van auto’s het hoogste niveau behaald in zeven jaar. In deze maand is de autoverkoop gestegen naar totaal 1.273.733 registraties van nieuwe personenauto’s. Dit aantal is volgens de autoverkoopbrancheorganisatie ACEA het zelfde verkoopniveau als voor de economische crisis. Dat heeft de AECA vrijdag 13 mei 2016 bekend gemaakt.

Verkoopverschillen in autoverkoop in Europa
In april 2016 nam de autoverkoop in Europa toe met 9,1 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dit is weer een maand waarin de verkoop van auto’s is gestegen daardoor is de Europese auto voor de tweeëndertigste maand op rij gestegen. De stijging in de autoverkoop verschilt per land in Europa. In Spanje nam de autoverkoop bijvoorbeeld in april toe met 21 procent. Dit land presteerde het beste van Europa als je kijkt naar de toename in de autoverkoop. Nederland bleef ten opzichte van Spanje ver achter met een verkooptoename van ongeveer drie procent.

Volkswagen best verkochte merk
Het automerk dat het beste werd verkocht in de Europese Unie was in april Volkswagen. Van dat merk werden in april ruim 152.000 wagens verkocht. Ondanks dat daalde het marktaandeel van het gehele Volkswagen-concern. Het Volkswagen-concern produceert verder auto’s van  de merken Skoda, Audi, Seat en Porsche. In april 2015 was haar marktaandeel nog 26,1 procent van de totale autoverkoop. In april 2016 daalde dit aandeel naar 25,2. Niet alleen het Volkswagen-concern zag haar marktaandeel krimpen. Bedrijven zoals Opel, Renault, Peugeot en Citroën verloren eveneens marktaandeel. Er zijn echter ook autoproducenten die hun marktaandeel zagen groeien. Dit zijn de automerken Mercedes, Toyota, BMW en Fiat.

Reactie van Technisch Werken
Het gaat beter met de economie en dat merk je onder andere aan de toename in de autoverkopen. Het is mooi om te zien dat Spanje het op dit gebied bovengemiddeld goed doet in Europa. Dit land heeft het namelijk de afgelopen jaren zwaar gehad. Een diepe economische crisis heeft het land bijna aan de rand van de afgrond gebracht op economisch gebied. Nu de verkoop van onder andere auto’s weer in de lift zit kunnen we weer vertrouwen putten uit deze ontwikkeling. Natuurlijk moet er in Spanje wel meer gebeuren om de economie aan te jagen. Desalniettemin moeten we ook deze positieve punten blijven belichten.