Auto’s moeten vanaf september 2017 in de praktijk getest worden

Het Europees Parlement heeft op woensdag 3 februari besloten dat in de toekomst autos niet meer in een laboratorium getest mogen worden. In plaats daarvan moeten auto’s in de praktijk getest worden. De de rollerbank raakt buiten gebruik omdat de rollerbanktest door bepaalde software gemanipuleerd kan worden. Zogenoemde sjoemelsoftware zorgt er voor dat de geteste auto’s positievere resultaten laten zien op het gebied van de emissie van schadelijke stoffen dan in de praktijk het geval is wanneer de auto op de weg rijd. De nieuweautomodellen mogen per 1 september 2017 alleen worden verkocht als ze de praktijktest halen. Men verwacht dat de moderne auto’s nog niet klaar zijn voor de strenge stikstofnormen. Daarom mogen de nieuwe auto’s wel iets meer dan twee keer zoveel stikstofoxide uitstoten als de norm die nu geldt voor proeven op de rollerbank.

Reactie van Technisch Werken

Dit bericht zorgt er voor dat auto’s in de toekomst aan waarheidsgetrouwe testen worden onderworpen.  Het valt op dat het Europese Parlement niet verwacht dat moderne auto’s de test gaan halen. Dit is vreemd want het doet vermoeden dat men in de politiek al geruime tijd wist dat de rollerbank positievere resultaten laat zien dan fe praktijk. Het hslen van de test is een doel op zich geworden voor autobedrijven en niet de daadwerkelijke reductie van stikstof. Daar moet verandering in komen en dat hst veel eerder gemoeten. Het resultaat van de praktijk is belangrijk. Straks blijkt ook nog dat botsingtesten in een testomgeving positievere resultaten tonen dat de daadwerkelijke gevolgen van botsingen in de praktijk op een asfaltweg.  Het vertrouwen gan consumenten moet hersteld worden