Automerk Audi had stijgende omzet en winst in 2014

In 2014 had automerk Audi goede resultaten behaald. Zowel de omzet als de winst van dit Duitse automerk stegen door een recordverkoop. De omzet van het dochterbedrijf van Volkswagen steeg bijna met acht procent tot 53,8 miljard euro. De nettowinst steeg met tien procent naar ongeveer 4,4 miljard euro. Wereldwijd werden er 1,74 miljoen Audi’s verkocht in 2014. Het automerk wil in 2020 per jaar gemiddeld twee miljoen auto’s verkopen.

Audi is een concurrent van het Duitse automerk BMW en wil haar concurrentiepositie ten opzicht van dit automerk vergroten. Uiteindelijk wil Audi het merk BMW inhalen op het gebied van verkoop en productie van luxeauto’s. Het is niet eenvoudig om deze ambitie te halen. Daarom investeert Audi de komende jaren bijna vijf miljard euro in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Daarnaast wordt een deel van dit geld besteed aan de uitbreiding van de productiecapaciteit van Audi.

Reactie van Technisch Werken
Het is een goed teken dat de verkoop van luxe personenauto’s toeneemt. Deze auto’s kosten meer geld dan auto’s in het lagere prijssegment en worden alleen aangeschaft wanneer er voldoende geld beschikbaar is. Er blijken wereldwijd behoorlijk wat mensen te zijn die geld over hebben voor extra luxe auto’s. Uiteraard zal ook milieuvriendelijkheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen een rol blijven spelen voor het imago van een auto. Daarom zal Audi ook haar ogen gericht moeten houden op innovatie op het gebied van milieuvriendelijkheid. Verder is veiligheid en gebruiksgemak belangrijk voor veel potentiële kopers. De auto-industrie is een dynamische industrie en dat zal het de komende jaren blijven.