Autofabrikant Spyker failliet verklaard in december 2014

Donderdag 18 december 2014 werd bekend gemaakt dat sportwagenfabrikant Spyker failliet verklaard is door de rechtbank Midden-Nederland. De medeoprichter en ceo Victor Muller benoemde in een verklaring dat het faillissement niet het einde is ook noemde hij dat het faillissement van Spyker zelfs niet het begin van het einde is. Victor Muller gaf aan dat hij zijn uiterste best deed om het automerk Spyker weer opnieuw leven in te blazen.

Elektrische auto’s van Spyker
Autofabrikant Spyker overweegt om een doorstart te maken op het gebied van de ontwikkeling en productie van elektrische auto’s. Mocht dit succesvol worden dan wil Spyker een fusie aangaan met een fabrikant van elektrische vliegtuigjes. Dit had Spyker aan het begin van december 2014 al aangeven. Spyker heeft nog niet de naam genoemd waarmee Spyker mee wil fuseren.

Curator voor Spyker
Door de rechtbank is een curator aangesteld. De curator wordt Henk Pasman van Wijn & Stael Advocaten. Deze trad eerder op als bewindvoerder. Henk Pasman van Wijn & Stael Advocaten gaf aan dat de balans wordt opgemaakt van Spyker. Daarbij wordt ook gekeken of er mogelijk is tot een (gedeeltelijke) doorstart.

Reactie van Technisch Werken
Luxe automerken hebben het moeilijk. Eerder werd al bekend dat Ferrari door het Italiaans-Amerikaanse autoconcern Fiat Chrysler in de verkoop werd gedaan. De moeilijkheden voor de luxe auto’s hebben te maken met minder vraag naar de luxe merken. Veel luxe auto’s worden daarnaast voor een groot deel met de hand gemaakt wat voor hoge personeelskosten zorgt en een lage productiesnelheid. Luxe auto’s zijn daardoor echt duurder dan doorsnee auto’s.

Er zijn echter ook verschillende gerenommeerde automerken zoals Mercedes, BMW en Lexus die wel een geïndustrialiseerd productproces hebben en daardoor efficiënt kunnen produceren tegen verhoudingsgewijs lage kosten. Deze automerken worden alleen maar beter en bevatten nieuwe technologieën tegen een gunstige prijs. Deze automerken worden daardoor veel aantrekkelijker voor de rijkere autoliefhebber dan de unieke automerken die in verhoudingsgewijs kleine fabrieken worden gemaakt.