Het Japanse bedrijf Takata is in 2016 meerdere malen in het nieuws geweest vanwege onveilige airbags. Het bedrijf is een toeleverancier voor verschillende automerken op het gebied van airbags. Verschillende malen is gebleken dat de airbags kunnen exploderen. Dit geldt echter niet voor alle airbags van Takata. De autoproducenten hebben inmiddels actie ondernomen en hebben de automodellen die het betreft weer naar de fabriek terug laten halen zodat de airbags vervangen kunnen worden.
Dat kost natuurlijk veel geld. Dat geld moet ergens op verhaald worden. Daarom moet Takata in totaal een miljard dollar aan boetes betalen. Dit gehele bedrag moet betaald worden te gevolge vande zaak die draait om exploderende airbags. De Japanse airbagproducent heeft bovendien erkent dat ze de problemen met de airbags heeft trachten te verhullen. Takata heeft airbags geproduceerd met een defect in het opblaasmechanisme van deze airbags. Dit defect zorgt er voor dat de airbags kunnen ontploffen. Door de ontploffing worden kleine metalen deeltjes met een hele hoge snelheid door de auto geslingerd. In een aantal gevallen zijn bestuurders bij explosies van deze airbags dodelijk getroffen door deze stukjes metaal.
De omvang van dit probleem is groot. Over de gehele wereld zijn miljoenen auto’s van verschillende merken teruggeroepen naar de garage om de airbags te laten nakijken en indien nodig te laten vervangen. Over een periode van ongeveer tien jaar heeft Takata herhaaldelijk belangrijke testgegevens vervalst. Het ging daarbij om testen met betrekking tot de veiligheid van de producten van dit bedrijf. Dit werd verklaard door het hoofd fraudezaken binnen Justitie in de VS, Andrew Weissmann.
Deze zaak wordt zeer serieus genomen. De autobranche-fabrikanten moeten veiligheid boven alles zetten en moeten aan consumenten veilige producten leveren. Ze moeten automobilisten zoveel mogelijk beschermen tegen verwondingen of de dood. Deze bedrijven moeten veiligheid boven winst laten gaan volgens aanklager Barbara McQuade.