Elektrische auto’s hebben na een oplaadbeurt een minder grote actieradius dan autofabrikanten voorspiegelen in hun informatie. In de praktijk valt de afstand die elektrische auto’s op een volledig opgeladen accu kunnen rijden meestal tegen. Verschillende consumentenorganisaties hebben een test gehouden onder wat zij noemen ”reële omstandigheden’’. Uit de test blijkt dat het bereik gemiddeld maar 60 procent is van wat autoconcerns aangeven in reclames.
Er werden in totaal drie elektrische auto’s getest:
- de Nissan Leaf,
- de Renault Zoe,
- de Opel Ampera-e.
Actieradius van elektrische auto’s
Volgens de informatie van Opel zou de Opel Ampera-e een afstand van 520 kilometer kunnen rijden met een volle accu. De testers hebben geconstateerd dat dit in de praktijk maar 304 kilometer is. Het verschil tussen de actieradius die is benoemd door fabrikanten en de daadwerkelijke actieradius komt tot stand vanwege het feit dat het ‘officiële’ rijbereik wordt berekend op basis van een theoretische test van de Europese Unie. Dit benoemd de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop. Volgens deze consumentenorganisatie zijn autofabrikanten zich er ten volle bewust van dat hun cijfers niet realistisch zijn. De autofabrikanten zouden dus weten dat hun informatie aan de potentiële autokopers onjuist of onvolledig is.
Gegevens over elektrische auto’s
De consumentenorganisatie Test-Aankoop wil daarom dat autofabrikanten voortaan ”duidelijke en correcte’’ informatie verstrekken aan de consument. Het is overigens wel het geval dat de huidige testen waarmee autofabrikanten werken binnenkort zal worden vervangen. In plaats van de huidige test zal er een laboratoriumtest komen die wat realistischer is.