Het gaat goed met de verkoop van het aantal ‘trekkers voor oplegger’ in Nederland. Dit aantal blijft groeien maar de verkoop van vrachtwagens daalt. In 2016 werden er in Nederland ruim tweeduizend trekkers aangekocht maar daarnaast was er een afname van vrachtwagens. Het aantal vrachtwagens nam af met driehonderd stuks. Aan het begin van 2017 telde Nederland in totaal ongeveer 74.000 trekkers, bij deze voertuigen kan de laadruimte, die ook wel oplegger wordt genoemd, worden losgekoppeld. In totaal zijn er in Nederland 62.000 vrachtwagens met een vaste laadruimte. Dit komt naar voren uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die woensdag 18 oktober 2017 zijn gepubliceerd.
Over het algemeen zijn trekkers voor oplegger efficiënt in het gebruik aldus het statistiekbureau. Trekkers voor opleggers zorgen er voor dat chauffeurs niet hoeven te wachten tijdens het lossen. In plaats daarvan kunnen de chauffeurs doorrijden naar een andere oplegger. Als men kijkt naar het totale vrachtverkeer over Nederlandse wegen dan wordt 88 procent van het vervoerde gewicht door Nederlandse wegvervoerders uitgevoerd met trekkers voor oplegger. Over het algemeen vervoeren de trekkers meestal stukgoederen zoals voertuigen en machines. In totaal wordt ongeveer vijfentwintig procent van het vervoer gedaan voor bedrijven in de voedingsmiddelen.
Vrachtwagens worden met name ingezet voor het transport voor ruwe materialen en bouwmaterialen. Deze voertuigen zijn minder geschikt voor stukgoederen zoals meubels en elektronica. Vaak worden vrachtwagens ingezet voor eigen vervoer van bijvoorbeeld een winkel of bouwbedrijf die zelf de bouwmaterialen naar de bouwplaats transporteert. Daarnaast worden trekkers voor opleggers vaak ingezet door transportbedrijven.