Gemiddeld vinden er in Nederlandse magazijnen ongeveer 150 ernstige ongelukken plaats per jaar. Van deze ongelukken zijn er gemiddeld zeven met een dodelijke afloop. Het aantal ongelukken in magazijnen daalt al jaren maar de afname is niet groot. Het aantal ongelukken dat plaatsvind in Nederlandse magazijnen is nog steeds erg groot volgens de sector. Op dinsdag 13 september 2016 wordt door de sector een gedragscode gepresenteerd. Deze gedragscode moet er voor zorgen dat werknemers zich bewuster worden van de risico’s in magazijnen. Daardoor moet het aantal bedrijfsongelukken afnemen.
Ongelukken in magazijnen
De meest voorkomende ongelukken in magazijnen zijn aanrijdingen. Werknemers worden dan door de heftruck aangereden met alle gevolgen van dien. Daarnaast zijn er ook nog steeds veel magazijnmedewerkers die op de lepels van de heftruck gaan staan om zo omhoog en omlaag verplaatst te worden. Dit is uiteraard zeer gevaarlijk en streng verboden. Toch komt het nog steeds voor dat mensen deze onverantwoorde risico’s in magazijnen nemen. Op plaats drie worden ongelukken genoemd waarbij een werknemer gaat meerijden met de heftruck zonder dat daarvoor een geschikte plaats op het voertuig is. De meerijder kan van de heftruck afvallen en zo zichzelf ernstig bezeren.
Veel magazijnen
Veel bedrijven in Nederland hebben een magazijn. In totaal zijn er wel meer dan 100.000 magazijnen in Nederland. Deze magazijnen kunnen verschillende materialen bevatten en een verschil in omvang hebben. Installatiebedrijven en metaalbedrijven hebben magazijnen maar ook grote postorderbedrijven en distributiebedrijven. Ook groothandels en grote winkelbedrijven hebben magazijnen. Door de enorme hoeveelheid bedrijven is het aantal magazijnen groot in Nederland en werken er ook veel mensen in magazijnen. Het aantal magazijnmedewerkers dat werkzaam is in Nederland wordt geschat op ongeveer 600.000. Deze mensen kunnen zowel heftruckchauffeurs zijn als orderverzamelaars. Verder zijn er ook leidinggevenden werkzaam in een magazijn zoals magazijnchefs en logistieke teamleiders.
Verandering bedrijfscultuur
Volgens de verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland en het Verbond van Verzekeraars moet het aantal ongelukken in Nederlandse magazijnen aanzienlijk omlaag. Veel ongelukken kan men eenvoudig voorkomen. Dit komt omdat het nog te vaak voorkomt dat mensen de veiligheidsregels aan hun laars lappen. De bedrijfscultuur moet veranderen in veel bedrijven. Men moet veiligheidsregels naleven en men moet elkaar daar op aanspreken.
Reactie van Technisch Werken
Het veiligheidsniveau in magazijnen moet omhoog. Het behalen van een certificaat veilig werken met een vorkheftruck is een middel om mensen bewuster te maken van de veiligheidsaspecten in magazijnen. Toch is dit alleen niet voldoende. Een veiligheidscertificaat voorkomt geen ongelukken dat moeten mensen zelf voorkomen. Daardoor moeten duidelijke veiligheidsafspraken worden gemaakt die moeten worden nageleefd. Leidinggevenden moeten daar op controleren maar ook personeel onderling moet met elkaar blijven communiceren over veiligheid.