Wat is een poelie of snaarwiel?

Een poelie is een schijfwiel die wordt gebruikt om krachten in machines over te brengen, ze worden gebruikt in de aandrijving van machines en voor het aandrijven van onderdelen van bijvoorbeeld voertuigen. Poelies worden ook wel snaarwielen genoemd omdat de aandrijfriemen die over deze wielen lopen ook wel snaren worden genoemd. Denk hierbij aan de poelies die voorzien zijn van een V-vorm. Hierover loopt een V-snaar die grotere krachten kan overbrengen dan bijvoorbeeld een platte aandrijfriem die over platte poelies loopt.

Verschillende soorten poelies
Er zijn echter ook poelies die zijn voorzien van buitenvertanding. Hierover lopen aandrijfriemen die zijn voorzien van binnenvertanding. Deze aandrijvingsvorm noemt men ook wel tandriemaandrijvingen. Welke riemaandrijving men ook toepast, de poelie blijft een grote rol spelen in de overbrenging. Over de poelie loopt namelijk de aandrijfriem of snaar. De poelie heeft daardoor een specifieke vorm die afhankelijk van het type aandrijfriem. Een poelie die wordt gebruikt bij een zogenaamde V-snaar heeft, zoals eerder genoemd, een V-vorm. Dit houdt in dat de aandrijfriem of snaar precies binnen deze gleuf zal moeten vallen. Op den duur zal een V-snaar gaan slijten en zal de snaar dieper in de groef zakken. Men kan echter de poelies gaan opspannen om de overbrenging te waarborgen. De snaar komt dan meer op spanning te staan.

Overbrengingstechnieken
Er zijn verschillende soorten overbrengingstechnieken. Zo kan men gebruik maken van tandwieloverbrenging of kettingoverbrenging. Bij deze overbrengingstechnieken maakt men gebruik van tandwielen of kettingen, deze overbrengingstechnieken zijn echter minder flexibel dan overbrengingen waarbij men gebruik maakt van aandrijfriemen. Bij het gebruik van aandrijfriemen en poelies treed er altijd een bepaalde mate van slip op. Daarom is een poelie-V-snaaraandrijving niet geschikt om toegepast te worden als overbrenging waarbij de aandrijving niet mag verlopen. Hierbij kan men denken aan de nokkenassen en bij de overbrenging in injectiemotoren.

Distributieriem en distributieketting
Bij een tandriemaandrijving slipt de aandrijfriem niet over de poelies. De poelies hebben een buitenvertanding waar de binnenvertanding van de aandrijfriem precies binnen valt. Daardoor houden de tanden de riem precies op de plaats. Aandrijfriemen moeten regelmatig worden vervangen omdat deze riemen slijten. Denk hierbij aan de distributieriem die na een bepaald aantal kilometers van een auto vervangen moet worden door een nieuwe distributieriem. Als men dit niet doet kan de riem gaan scheuren of knappen waardoor er ernstige schade kan ontstaan. Distributiekettingen hoeven echter vrijwel nooit vervangen te worden. Deze kettingen zijn veel slijtvaster maar moeten echter wel worden gesmeerd om slijtage te voorkomen of te beperken.