Door de ontwikkelingen de afgelopen jaren is de mens steeds meer afhankelijk geworden van de techniek. De filosoof Heidegger had vorige eeuw gewaarschuwd voor de grote mate waarin de mens afhankelijk zou worden van techniek die ‘meteen beschikbaar’ is. Mensen willen de techniek gebruiken om een bepaalde behoefte meteen te vervullen. We drukken op een lichtknop en willen meteen licht, we draaien aan een kraan en willen meteen (warm) water. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van technische toepassingen die al jaren gebruikt worden in het Westen. Inmiddels is door de verregaande automatisering nog veel meer mogelijk. Mensen kunnen via Smartphones sneller toegang krijgen tot informatie en kunnen ook sneller informatie verspreiden. Waarover geschreven is en gesproken wordt kan nog sneller met de wereld worden gedeeld. Ook hier heeft Heidegger voor gewaarschuwd vorige eeuw.
Tekort aan technisch personeel
We hadden al jaren geleden kunnen inschatten dat niet alleen de behoefte aan de techniek enorm zou worden maar ook de behoefte aan technisch personeel. Deze laatste behoefte lijkt de mensheid de afgelopen decennia te zijn overvallen. In de jaren negentig van vorige eeuw had men al massaal aandacht moeten hebben voor de ontwikkeling en opleiding van technische vakkrachten. Bing deze eeuw had men deze focus nog verder moeten vergroten om er voor te zorgen dat in 2025 en daarna de arbeidsmarkt niet het knelpunt zou worden voor de technologische ontwikkeling. Dit knelpunt is nu duidelijk aanwezig en er zijn veel initiatieven om er voor te zorgen dat er meer leerlingen voor de techniek kiezen. Ook is het aantal omscholingstrajecten voor de techniek toegenomen. Desondanks loopt de verduurzaming van Nederland vertraging op en ervaart men knelpunten in het anticiperen op storingen. Wanneer een verwarmingssysteem niet werkt moet men tegenwoordig langer wachten op een storingsmonteur vooral als men geen onderhoudscontract heeft gesloten met een installateur.
Techniek direct beschikbaar
Ondanks dat gaat men in het tegenwoordige consumentisme er vanuit dat men maar hoeft te bellen om meteen een oplossing te krijgen en het liefst nog gratis ook. Dat is echter totaal achterhaald als men naar de technische sector kijkt. Het tekort aan technisch personeel zorgt voor wachttijden voordat een storing wordt opgelost. Ook voor de bouw en aanleg van nieuwe woningen en industriële projecten zijn wachttijden. De prijs van technologie wordt duurder en technisch personeel gaat daar van meeprofiteren. Vooral nu techniek per direct in een behoefte moet blijven voorzien wordt technisch personeel gewaardeerd. Zoals Heidegger ook al heeft genoemd zal de techniek een steeds grotere invloed gaan hebben op de mens. Voor sommige mensen is dat bedreigend zeker op het gebied van kunstmatige intelligentie. Staan wij in de toekomst in dienst van de techniek of is de techniek nog iets wat wij ter handen nemen? Dat is een vraag die steeds vaker gesteld zou mogen worden.