Augmented reality (AR) kan in het Nederlands letterlijk vertaald worden met toegevoegde realiteit. Het is in feite een verzamelnaam voor verschillende technologieën die er voor zorgen dat er beelden of indrukken worden toegevoegd aan hetgeen men ziet. Augmented reality kan men beschouwen als een extra laag over de realiteit heen. Deze extra laag kan op verschillende manieren worden gevisualiseerd. Een bekend voorbeeld is de augmented reality bril. Als men door deze bril kijkt ziet men de omgeving met toegevoegde digitale elementen. Op die manier wordt de omgeving niet alleen feitelijk waargenomen maar ook met vormen, installaties, constructies en andere elementen die op dat moment nog niet concreet aanwezig zijn.
Men kan doormiddel van augmented reality mensen een beeld geven van hoe een omgeving er uit kan komen te zien of hoe de omgeving er in het verleden uit heeft gezien. Naast de projectie van augmented reality op brillenglazen kan men dit ook op tablet, smartphone, televisie of andere elektronische producten met een beeldscherm tonen. Ook in de sportwereld wordt augmented reality gebruikt om bijvoorbeeld extra lijnen op videobeelden te tonen waardoor gevisualiseerd wordt of een speler buitenspel staat of niet. Hoewel augmented reality (AR) al een tijd beschikbaar is zien we nog weinig producten voor consumenten waarin AR is verwerkt. Alleen in apps, zoals Snapchat is duidelijk AR toegepast evenals het bekende spel Pokémon Go.
Ook in de techniek experimenteren bedrijven met AR. Sommige monteurs en ander technisch personeel kunnen in moderne bedrijven doormiddel van augmented reality een beeld krijgen hoe een installatie of machine in elkaar gezet moet worden. AR zal in de toekomst meer invloed gaan krijgen in de techniek. Toch gaat deze ontwikkeling nog niet heel snel.