Wat zijn arbeidsvoorwaarden en welke verschillende arbeidsvoorwaarden zijn er?

Iemand die solliciteert bij een bedrijf en in aanmerking komt voor een functie wil graag weten onder welke arbeidsvoorwaarden hij of zij aan de slag kan gaan bij een bedrijf. Arbeidsvoorwaarden zijn de voorwaarden waaronder een werknemer werkzaamheden verricht bij een bedrijf. Er zijn verschillende arbeidsvoorwaarden die schriftelijk kunnen worden vastgelegd in een collectieve arbeidsovereenkomst. Een collectieve arbeidsovereenkomst kan aan een bedrijf gebonden zijn of aan een gehele bedrijfstak. Een cao komt tot stand na overleg tussen één of meerdere werkgevers organisaties en één of meerdere werknemersorganisaties.  Een cao bevat alleen afspraken die voor de werknemer gunstiger zijn dan de richtlijnen die zijn omschreven in de Nederlandse wetten die verbonden zijn aan arbeid. Een cao bestaat uit arbeidsvoorwaarden die primair of secundair kunnen zijn.

Primaire arbeidsvoorwaarden en secundaire arbeidsvoorwaarden
Arbeidsvoorwaarden verschillen onderling, er zijn arbeidsvoorwaarden die primair zijn en arbeidsvoorwaarden die secundair zijn. De primaire arbeidsvoorwaarden zijn duidelijke meestal; schriftelijke afspraken tussen de werkgever en werknemer. Deze afspraken gaan over het salaris en de arbeidsuren die de medewerknemer daarvoor moet verrichten.

Er kunnen ook afspraken in de cao worden vastgelegd die minder primair zijn. Deze secundaire arbeidsvoorwaarden komen bovenop de primaire arbeidsvoorwaarden. In een cao kunnen secundaire arbeidsvoorwaarden worden vastgelegd over de volgende onderwerpen: reiskosten, opleidingsmogelijkheden, verlofdagen, auto van het bedrijf enz.

Tertiaire en Quartaire arbeidsvoorwaarden
Er kan ook sprake zijn van tertiaire arbeidsvoorwaarden. Deze gaan over bedrijfseigen zaken die door een werkgever ter beschikking worden gesteld aan de werknemers. De geldwaarde van tertiaire arbeidsvoorwaarden is moeilijk te bepalen en per medewerker moeilijk te berekenen. Deze arbeidsvoorwaarde zijn in hoofdzaak gericht op het welzijn van werknemers. Dit kunnen bijvoorbeeld studiereizen zijn, personeelsactiviteiten, kerspakketten, sportmogelijkheden of mogelijkheden om gebruik te maken van een bedrijfsrestaurant.

Quartaire arbeidsvoorwaarden zijn nog moeilijker vast te leggen deze voorwaarden gaan over een goede sfeer binnen het bedrijf en het gevoel dat medewerkers een bijdrage leveren aan maatschappij en milieu.

Flexibele secundaire arbeidsvoorwaarden
Werkgevers kunnen werknemers ook laten kiezen welke secundaire arbeidsvoorwaarden hun voorkeur hebben. Zo kunnen medewerkers zelf hun secundaire arbeidsvoorwaardenpakket samenstellen. Binnen een bedrijf waarin gewerkt wordt met flexibele arbeidsvoorwaarden kunnen de secundaire arbeidsvoorwaarden van medewerkers onderling verschillen. De waarde van de flexibele arbeidsvoorwaardenpakketten is echter min of meer gelijk.

Wat is een cao en wanneer van je onder een cao?

Cao is een afkorting die staat voor collectieve arbeidsovereenkomst. In een collectieve arbeidsovereenkomst zijn afspraken over arbeidsvoorwaarden schriftelijk vastgelegd. Er zijn verschillende cao’s die onder andere aan een bedrijfstak gekoppeld kunnen zijn. Een cao zorgt voor duidelijkheid voor werkgevers en werknemers. Er staan onder andere afspraken in over salaris, overwerktoeslagen, opzegtermijn, proeftijd, pensioen en bijzondere toeslagen of vergoedingen. Een werknemer kan bij de vakbond of bij de werkgever vragen onder welke cao hij of zij valt.

Hoe komt een cao tot stand?
Een cao komt tot stand door overleg tussen werkgevers en werknemers. Omdat werkgevers vaak gezamenlijke belangen hebben kunnen werkgevers zich verenigen in een werkgeversorganisatie. Ook werknemers hebben vaak gezamenlijke belangen en daarom verenigen zij zich in vakbonden en andere werknemersorganisaties. Aan cao-onderhandelingen moet in ieder geval één werkgever of werkgeversorganisatie deelnemen en daarnaast ook een werknemersorganisatie. Werkgevers hebben meestal andere belangen dan werknemers. Zo willen werkgevers graag de loonkosten van het personeel zo laag mogelijk houden omdat dit vaak de grootste kostenpost is voor een bedrijf. Werknemers willen juist een goed salaris dat per jaar procentueel met minimaal het inflatiepercentage verhoogd wordt.

Wanneer de werkgever(s) en de werknemers eisenpakketen hebben die sterk van elkaar verschillen kunnen cao-onderhandelingen moeizaam verlopen. Vakbonden kunnen stakingen als middel gebruiken om werkgevers meer onder druk te zetten om aan de eisen van de werknemers gehoor te geven. Wanneer uiteindelijk een akkoord is gesloten worden de afspraken schriftelijk vastgelegd. De cao komt dan tot stand.

Cao-afspraken en de wet
De Nederlandse wet bepaald waaraan bedrijven en werknemers zich moeten houden wanneer ze een overeenkomst met elkaar aangaan. Zo zijn er in de wet afspraken over het minimum loon maar ook over het minimale aantal vakantie uren dat aan medewerkers moet worden toegekend door werkgevers. De wet vormt daarmee de verplichte minimale ondergrens van de rechten voor de werknemers. De afspraken die in een cao zijn vastgelegd zijn meestal gunstiger voor de werknemers dan wat in de wet is geregeld. Het cao-loon is vaak hoger dan het minimumloon en de overige arbeidsvoorwaarden in een cao kunnen ook beter zijn.

De cao-afspraken mogen nooit strijdig zijn met bijvoorbeeld het Burgerlijk Wetboek (BW), de Arbeidstijdenwet en de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag.  De werknemers gaan er daardoor meestal op vooruit ten opzichte van de wet wanneer cao-onderhandelingen plaatsvinden.

Soorten cao’s
Er zijn twee verschillende cao’s: de bedrijfstak-cao en de ondernemings-cao. Deze twee verschillende cao’s worden hieronder kort toegelicht.

Bedrijfstak-cao is een cao die binnen een sector van toepassing is. bij de totstandkoming van deze cao zijn vaak meerdere werkgeversorganisaties en werknemersorganisaties, zoals vakbonden, betrokken. Wanneer de cao-afspraken na overleg schriftelijk zijn vastgelegd is de cao van toepassing voor de werkgevers en werknemers of hun vertegenwoordigers die betrokken zijn geweest bij de cao-onderhandelingen. Deze cao’s geven een minimum aan. Betrokken werkgevers mogen hun werknemers wel meer salaris betalen of betere secundaire arbeidsvoorwaarden bieden, maar minder mag niet. Wanneer bepaalde zaken volgens de wet zijn bepaald zoals zorgverlof wordt dit niet extra benoemd in de cao. De bedrijven zijn toch al verplicht om zich daaraan te houden.

Ondernemings-cao is een cao die van toepassing is op de werkgever en de werknemers van één organisatie. De afspraken in deze cao zijn daarmee verbonden aan één onderneming. Daarom wordt van een ondernemings-cao gesproken. Er neemt aan de onderhandelingen van deze cao één werkgever deel die namens de belangen van onderneming onderhandeld en daarnaast kunnen één of meerdere werknemersorganisaties deelnemen aan de onderhandelingen. De cao die hieruit voorkomt is niet van toepassing op andere (vergelijkbare) ondernemingen. Ook hierin geld dat in de cao de wettelijke richtlijnen als ondergrens worden gehanteerd en dat werknemers ten opzichte van de wet er meestal beter van worden.

Algemeen verbindend verklaring (AVV)
Werkgevers en werknemers kunnen na de totstandkoming van een bedrijfstak-cao naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) gaan en deze vragen of de bedrijfstak-cao voor de hele bedrijfstak mag gelden. Wanneer het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid deze aanvraag positief beoordeeld is een bedrijfstak-cao algemeen verbindend verklaard. Na het algemeen verbindend verklaren van een bedrijfstak-cao is deze cao van toepassing op de gehele bedrijfstak ongeacht of andere werkgevers bij de cao-onderhandelingen betrokken waren. Ook bedrijven die niet aan de cao-onderhandelingen van een bedrijfstak-cao hebben deelgenomen moeten zich aan de afspraken van deze cao houden. De meeste bedrijfstak-cao’s zijn door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) algemeen bindend verklaard. Wanneer een werkgever niet onder een bedrijfstak-cao wil vallen moet hij daarvoor een vrijstelling aanvragen. Dit wordt  dispensatie genoemd. Een werkgever kan dit doen doormiddel van het invullen en insturen van het formulier dispensatie van AVV.

Wanneer er geen cao is
Het kan voorkomen dat een medewerker werkzaam is bij een bedrijf die niet onder een cao valt. In dat geval maakt een werkgever samen met de werknemers afspraken over de arbeidsvoorwaarden zoals salaris, ploegentoeslag, vakantiedagen, adv enz. Uiteraard zijn bij deze afspraken de richtlijnen vanuit de wet van toepassing. De wet en regelgeving met betrekking tot arbeidsvoorwaarden is onder andere te vinden in de Wet minimumloon, de Arbeidsomstandighedenwet, de Wet arbeid en zorg en in het Burgerlijk Wetboek. Wanneer werkgevers en werknemers afspraken maken over arbeidsvoorwaarden is het verstandig om deze afspraken schriftelijk vast te leggen. Mondelinge afspraken kunnen laten (onbedoeld) vergeten of verdraait worden.

Wat is sollicitatieplicht en wat zijn sollicitatieactiviteiten?

Wanneer je in Nederland werkloos bent en daarvoor een WW-uitkering ontvangt ben je verplicht om te solliciteren naar passend werk. De overheid wil dat werkzoekenden die gebruik maken van een WW-uitkering zo snel mogelijk aan het werk komen. Het betalen van uitkeringen kost de overheid jaarlijks veel geld en drukt sterk op de begroting. Vooral wanneer de werkloosheid in Nederland toeneemt wordt de druk op werkzoekenden in de WW om werk te vinden vergroot. Doormiddel van een sollicitatieplicht wil de overheid werklozen er toe bewegen om zoveel mogelijk inspanningen te verrichten die er toe leiden dat er binnen korte tijd passend werk gevonden wordt. Wanneer een werkloze echter geen gebruik maakt van een uitkering en zelf voldoende financiële middelen heeft om rond te kunnen komen is er uiteraard geen verplichting vanuit de overheid om snel passend werk te zoeken en aan te nemen. De verplichting om te solliciteren is alleen van toepassing wanneer de overheid de werkloze doormiddel van een uitkering in inkomsten voorziet. Hieronder wordt aangegeven wat een werkzoekende moet doen om zijn of haar sollicitatieplicht na te komen. Ook wordt aangegeven wat onder passend werk of passende arbeid wordt verstaan.

Wat is sollicitatieplicht?
De sollicitatieplicht is een verplichting om te solliciteren. Deze verplichting is van toepassing bij werkzoekenden die gebruik maken van een uitkering die door de overheid wordt verstrekt. De overheid wil er zeker van zijn dat mensen in een uitkeringpositie niet een afwachtende houding aannemen op de arbeidsmarkt maar zelf actief op zoek gaan naar werk. De sollicitatieplicht bestaat uit een aantal activiteiten die door de werkzoekenden moeten worden ondernomen. Dit komt in de praktijk op het volgende neer:

  • Een werkzoekende moet minimaal 1 keer per 14 dagen een vacaturebank bezoeken en daar vacatures verzamelen die voor hem of haar geschikt zijn.
  • Wanneer het UWV/WERKbedrijf een werkgever heeft gevonden of een passende vacature, is de werkzoekende verplicht om wat met deze informatie te doen. Een werkzoekende moet dan solliciteren en de sollicitatie aantonen bij het UWV/WERKbedrijf.
  • Per week moet een werkzoekende een sollicitatieactiviteit uitvoeren. De sollicitatieactiviteit die uitgevoerd wordt kan verschillen maar moet duidelijk tot doelstelling hebben zo snel mogelijk passend werk te vinden.

Wanneer een werkzoekende zich niet houdt aan de regels omtrent de sollicitatieplicht loopt hij of zij de kans dat de overheid het betalen van de WW uitkering opschort of vermindert. De sollicitatieplicht is dus niet een loze verplichting, het heeft daadwerkelijk ‘financiële’ gevolgen voor degene die geen gehoor geeft aan de verplichtingen die er aan verbonden zijn. Een belangrijke vraag die hierbij gesteld kan worden is wat een acceptabele sollicitatieactiviteit is in de ogen van het UWV/WERKbedrijf. Hierop wordt in de volgende alinea ingegaan.

Wat is een sollicitatieactiviteit ?
Het uitvoeren van een sollicitatieactiviteit is één van de verplichtingen waaraan een werkzoekende moet voldoen wanneer hij of zij de WW uitkering wil behouden. Iedere week dat een werkzoekende gebruik maakt van een WW uitkering moet hij of zij een sollicitatieactiviteit uitvoeren. Er zijn verschillende sollicitatieactiviteiten die uitgevoerd kunnen worden. Hieronder volgen een aantal activiteiten die onder een sollicitatieactiviteit vallen:

  • Inschrijven bij een uitzendbureau of detacheringsbureau.
  • Psychologische testen doen die onderdeel vormen van een sollicitatieprocedure bij een bedrijf.
  • Deelnemen aan een assessment.
  • Het voeren van een sollicitatiegesprek of intakegesprek.
  • Een sollicitatiebrief schrijven naar aanleiding van een vacature bij een bedrijf.
  • Een open sollicitatiebrief schrijven naar bedrijf.
  • Rechtstreeks contact opnemen met een bedrijf om te vragen of er werk is doormiddel van een bedrijfsbezoek.

Uit deze opsomming blijkt dat de werkzoekende verschillende activiteiten kan ondernemen om aan de verplichting van sollicitatieactiviteiten te voldoen. Een werkzoekende kan in de praktijk deze sollicitatieactiviteiten hebben uitgevoerd maar daarmee kan hij of zij het UWV/ WERKbedrijf niet overtuigen. Het UWV/ WERKbedrijf wil graag weten of de activiteiten daadwerkelijk zijn uitgevoerd door de werkzoekende. Daarom verlangt het UWV/ WERKbedrijf dat de werkzoekende met een ‘bewijs’ komt dat hij of zij de activiteit daadwerkelijk heeft ondernomen. Voor de werkzoekende is het daarom van belang dat hij of zij een reactie krijgt van een bedrijf op de sollicitatiebrief of de cv die per post of mail is verzonden. Bij een bezoek aan uitzendbureaus verlangen werkzoekenden vaak een visitekaartje waarmee ze naar het UWV/ Werkbedrijf gaan om aan te tonen dat ze bij een uitzendbureau langs zijn geweest voor een inschrijving of intakegesprek.

Bewijs voor sollicitatieactiviteit
Hoewel het UWV/ WERKbedrijf wel van de werkzoekenden verlangt dat ze een ‘bewijs’ overhandigen waarmee de sollicitatieactiviteit aan getoond kan worden, verifieert het UWV/ WERKbedrijf in de praktijk zelden of het ‘bewijsmateriaal’ klopt of op de juiste manier is verkregen. Hierdoor wordt de sollicitatieplicht in de praktijk een formaliteit waarmee sluwe werkzoekenden, die niet van plan zijn om te werken, handig om kunnen gaan. Het ontbreken van een strakke regie en controle zorgt er ondanks de doelstelling van de verplichting alsnog voor dat een bepaalde categorie werkzoekenden lang misbruik kan maken van de WW uitkering. Dit tot grote frustratie van bedrijven, uitzendbureaus en werkzoekenden die wel met oprechte bedoelingen willen solliciteren om zo snel mogelijk een passende baan te vinden.

Wanneer heb je een sollicitatieplicht?
Een werkzoekende heeft uiteraard geen sollicitatieplicht wanneer hij of zij geen gebruik maakt van een uitkering die door de overheid wordt betaald. Ook heeft een werkzoekende geen sollicitatieplicht wanneer een werkzoekende op de eerste dag van de werkloosheid 64 jaar of ouder is. Hieronder staan nog een aantal voorbeelden van situaties waarin iemand (tijdelijk) geen sollicitatieplicht heeft.

  • Een werkzoekende is bezig met het opstarten van een eigen bedrijf en heeft daarvoor toestemming gekregen van het UWV/ WERKbedrijf.
  • Door weersomstandigheden of werktijdverkorting heeft de werkzoekende niet de mogelijkheid om te werken.
  • Een werkzoekende heeft werk op basis van een proefplaatsing aangenomen en hoeft daardoor eerst niet verder te solliciteren.
  • De werkzoekende volgt een opleiding of cursus die door het UWV/ WERKbedrijf als noodzakelijk wordt geacht om weer passend werk te vinden op de arbeidsmarkt.
  • Een werkzoekende verleent noodzakelijke mantelzorg aan een zieke of gehandicapte in zijn of haar naaste omgeving. De mantelzorger moet hiervoor meer energie investeren dan bij een normale ziekenzorg. Dit is mede ter beoordeling van het UWV/ WERKbedrijf.
  • Een werkzoekende verricht vrijwilligerswerk om daarmee nieuwe vaardigheden en kansen te creëren  op de arbeidsmarkt. Vrijwilligerswerk is onbetaald werk in bijvoorbeeld een zorginstelling of een liefdadigheidsinstelling. De werkzoekende moet per week minimaal 20 uur aan geschikt vrijwilligerswerk besteden om niet meer andere sollicitatieactiviteiten te hoeven ondernemen. Of vrijwilligerswerk geschikt wordt geacht is ter beoordeling van het UWV/WERKbedrijf en de daar aanwezige werkcoach.
  • Daarnaast is er een mogelijkheid om een speciale ontheffing van de sollicitatieplicht te krijgen wanneer een werkzoekende te maken krijgt met ernstige problemen of een crisissituatie in de privésfeer.

De bovengenoemde situaties waarin de werkzoekende niet aan zijn sollicitatieverplichtingen hoeft te voldoen zijn uitzonderingen. Over het algemeen zal van de werkzoekende die gebruik maakt van een uitkering worden verlangt dat hij of zij de sollicitatieactiviteiten uitvoert. Wanneer een werkzoekende denkt dat hij of zij in aanmerking komt voor bovengenoemde uitzonderingen zal hij of zij dat eerst moeten navragen bij het UWV/WERKbedrijf. Deze instantie is uiteindelijk de beslisser. Wanneer een werkzoekende overigens passend werk heeft gevonden en geen gebruikt meer maakt van een uitkering is uiteraard de sollicitatieplicht ook voorbij. Maar wat is passend werk? Daarover gaat de volgende alinea.

Wat is passen werk of passende arbeid?
Het UW/WERKbedrijf verlangt van werkzoekenden dat ze ‘passend werk’ aannemen. Wanneer wordt werk als passend beschouwd? Hierover kunnen de meningen van de werkzoekende en het UWV/WERKbedrijf verschillen. Het is belangrijk om duidelijk te krijgen wat door het UWV/WERKbedrijf als ‘passend werk’ wordt beschouwd want dit werk moet door de werkzoekende verplicht worden aangenomen omdat het anders consequenties heeft voor zijn of haar uitkering.

Passend werk is volgens het UWV/WERKbedrijf werk dat op het gebied van niveau en aard aansluit op de opleiding en werkervaring van de werkzoekende. Een hoogopgeleide werkzoekende kan bijvoorbeeld in de eerste periode van zijn of haar WW trachten een passende baan te vinden op HBO niveau. Wanneer de werkloosheidsperiode voortduurt en er geen passend werk is gevonden zal de hoogopgeleide ook werk beneden zijn of haar niveau moeten aanvaarden als hij of zij hiermee uit de uitkeringspositie komt.

Hoe langer werkzoekenden in een uitkeringspositie zitten hoe meer ze de eisen, die ze aan passend werk hebt gesteld, moet bijstellen.

Is er werk in de techniek?

Opleidingsinstituten en de nieuwsberichten schreeuwen het bijna van de daken: ‘er is werk in de techniek!’ Wanneer je echter om je heen kijkt zie je dat bouwbedrijven het niet makkelijk hebben om nieuwe projecten binnen te halen. Ook staalconstructiebedrijven en productiebedrijven worstelen om zichzelf staande te houden in de markt. Deze bedrijven zijn vervolgens verbonden aan verschillende onderaannemers en toeleveranciers die mede de gevolgen ondervinden van de krimp in de markt. Gaat het eigenlijk wel goed met de techniek in Nederland? Hieronder wordt informatie gegeven op de vraag of er werk is in de techniek.

Economische situatie van Nederland
De techniek draait voor een deel op productie. De productie van een technisch bedrijf is gekoppeld aan de vraag die ontstaat op de markt. De vraag op de markt is vervolgens weer verbonden aan de bestedingsruimte van potentiële klanten. De bestedingsruimte van potentiële klanten is weer afhankelijk van hun eigen financiële middelen en de mogelijkheid om een financiering te krijgen via een andere instantie bijvoorbeeld een bank. De banken hebben het in Nederland zwaar. Of ze deze situatie zelf veroorzaakt hebben wordt hier in het midden gelaten. Wel merken particulieren en bedrijven dat ze moeilijker geld beschikbaar kunnen krijgen van banken en andere financiers. Hierdoor wordt er in Nederland minder gekocht. Fabrieken draaien minder productie en de bouw komt bijna tot stilstand. Is er nu wel of geen werk in de techniek?

Welke technische sectoren doen het goed?
Er is werk in de techniek! Dat is zeker waar. Ondanks de krimp die Nederland doormaakt blijft er werk in een aantal technische branches. Een aantal branches doen het in economisch moeizame tijden goed. Dit in tegenstelling tot andere branches waarbij de vraag afneemt. Wanneer we gaan kijken naar de branches waarin werk te vinden is kunnen een aantal conclusies worden getrokken. Hieronder staan een aantal type bedrijven die het ondanks de crisis druk hebben:

  • Bedrijven die zich richten op onderhoud en reparatie van machines draaien goed. Dit heeft te maken met het feit dat in economisch slechte tijden bedrijven de aanschaf van een nieuwe machine uitstellen. De machines die aanwezig zijn blijven slijten waardoor deze regelmatig moeten worden gereviseerd en gerepareerd. Ervaren allround onderhoudsmonteurs hebben hierdoor ook in economisch moeizame tijden een goede kans op werk.
  • Bedrijven met weinig overhead kunnen goedkoop produceren en daarnaast goede kwaliteit leveren. Deze kleine bedrijven krijgen een steviger concurrentiepositie op de markt. Ze kunnen snel schakelen en zijn niet bureaucratisch. Daarnaast weten deze bedrijven via mond tot mond reclame een goed en betrouwbaar netwerk op te bouwen. Kleine compacte bedrijven die zich richten op onderhoud van machines en apparaten hebben veel werk als ze goede kwaliteit leveren.
  • Specialistische bedrijven die zich richten op oplossingen voor urgente technische problemen hebben ook in crisistijd vaak voldoende werk wanneer ze niet te duur zijn. Er zullen altijd nieuwe innovaties nodig zijn op de markt. Daarbij moet worden gekeken naar de vraag van de markt. Een bedrijf met kundige engineers kan goed op de behoeften van de markt inspelen en daar passende producten voor maken. Innovatieve producten zijn daarnaast niet alleen afhankelijk van de ontwikkelingen op de Nederlandse markt. Nieuwe innovatieve oplossingen gaan ook regelmatig ‘de grens’ over waar de economie er beter voor kan staan.
  • Bedrijven die kostenbesparende machines, apparaten of gereedschappen maken hebben in tijden van economische tegenslag een goede marktpositie wanneer de aanschaf van hun ‘oplossingen’ niet te kostbaar zijn. Klanten willen graag zoveel mogelijk (productie) kosten besparen. Wanneer oplossingen geboden kunnen worden waarmee geld kan worden terugverdient zullen bedrijven geïnteresseerd zijn en zullen er verschillende opdrachten binnen komen.
  • Bedrijven die zicht richten op het ontwikkelen en het verbeteren van machines voor de medische sector krijgen in economische slechte tijden nauwelijks te maken met een terugloop van aanvragen wanneer ze een goede prijs-kwaliteit verhouding hebben en weinig concurrentie. De medische sector is altijd van groot belang voor het welzijn van de maatschappij. De overheid en het bedrijfsleven zijn zich er van bewust dat er in deze sector geïnvesteerd zal moeten worden. Het wordt nog interessanter wanneer een bedrijf in de medische sector kostenbesparende oplossingen bedenkt die de kwaliteit van zorg gelijk houden of juist verbeteren.

Hoe vind ik werk in de juiste technische sector?
Hierboven zijn verschillende sectoren in de techniek benoemd waarin werk gevonden kan worden. De functies die binnen deze sectoren aanwezig zijn lopen uiteen. Zo zijn er engineers, tekenaars, constructeurs en werkvoorbereiders op de arbeidsmarkt nodig. Daarnaast is er ook behoefte aan onderhoudsmonteurs, pijpfitters, mechatronica monteurs en ander uitvoerend technisch personeel. Wanneer je zelf een technische achtergrond hebt ik de machinebouw of machineonderhoud is het verstandig om je te oriënteren op de hiervoor genoemde technische sectoren. Ga na welke bedrijven bij je in de buurt aanwezig zijn die zich richten op deze vakgebieden. Probeer doormiddel van kennissen of vrienden in contact te komen met mensen die werken bij bedrijven in deze sectoren. Niet elk bedrijf in bijvoorbeeld de medisch technische sector heeft het druk. Probeer te achterhalen in de media welke bedrijven het drukker hebben of gaan krijgen. Gebruik daarnaast de tips die in andere artikelen worden genoemd die op deze kennisbank aanwezig zijn.

Hoe vind ik werk in de bouw?

Bovenstaande vraag wordt door menig timmerman of metselaar gesteld. Ook andere bouwvakkers kunnen kampen met een terugloop aan werkzaamheden en projecten waardoor ze noodgedwongen moeten zoeken naar werk. Het aanbod van werk in de bouw verandert voortdurend. Dit heeft in belangrijke mate te maken met de economische ontwikkelingen van een land. Wanneer de economie achteruit gaat en de koopkracht daalt zijn minder mensen geneigd om een woning aan te schaffen of een verbouwing uit te laten voeren. Mensen houden de ‘hand op de knip’. Dit heeft zijn uitwerking in de werkgelegenheid voor bouwpersoneel. Wanneer het aantal bouwprojecten terugloopt ontkomen veel bouwbedrijven niet aan ontslagprocedures.

Dit is natuurlijk vervelend voor de bouwbedrijven maar nog vervelender voor bouwpersoneel dat met het verlies van werk de belangrijkste inkomstenbron verliest. Wanneer het aantal ontslagen onder bouwpersoneel toeneemt neemt ook het aantal werkzoekende bouwvakkers op de arbeidsmarkt toe. Eerst werkte je met elkaar aan een bouwproject en nu ben je als werkzoekende bouwvakker elkaars concurrent. Hoe zorg je er voor dat je weer werk vind in de bouw? Hieronder staan een aantal tips die kunnen helpen om werk te vinden in de bouw. Een aantal van deze tips zijn misschien voor de hand liggend. Toch worden ze genoemd voor een duidelijk overzicht van mogelijkheden om werk te zoeken.

Netwerken
Netwerken zijn belangrijk omdat bedrijven tegenwoordig steeds vaker via via mensen aannemen en minder vacatures uitzetten in kranten of andere media. Het plaatsen van vacatures is voor bedrijven kostbaar en tijdrovend. Daarnaast moeten bedrijven een complete sollicitatieprocedure afronden en hopen dat de juiste kandidaat er bij zit. Bedrijven willen veel liever van te voren weten waar ze aan toe zijn. Daarom vinden bedrijven het prettig om tijdig in kaart te hebben welke bouwvakkers geschikt zouden kunnen zijn voor hun bedrijf. Bedrijven zijn afhankelijk van netwerken en hun medewerkers ook. Maak daar gebruik van.

Wanneer je als bouwvakker zonder werk komt te zitten is het belangrijk dat je jezelf niet terugtrekt en thuis gaat zitten. Als bouwvakker trok je er vaak op uit om verschillende bouwprojecten tot een succes te maken. Deze denkwijze moet je ook hanteren bij het zoeken naar werk. Werk moet je zoeken, het komt over het algemeen niet naar je toe. Daarom moet je een netwerk ontwikkelen van mensen die je kunnen helpen aan een baan. Het is verstandig om hiermee tijdens je werk al te beginnen. Wanneer je eenmaal ontslagen bent moet je een inhaalslag maken met het ontwikkelen van een netwerk.

Hoe start ik met het maken van een netwerk?
Het ontwikkelen van een netwerk gaat stap voor stap. Allereerst houdt je goed contact met je collega’s die bij het bouwbedrijf werken of gewerkt hebben. Ook collega’s die om wat voor reden het bouwbedrijf eerder dan jou hebben verlaten vormen nuttige personen in een netwerk. Door regelmatig contact met elkaar te hebben krijg je zicht op de loopbaan van je voormalig collega’s. Mochten je voormalig collega’s een nieuwe baan krijgen dan is dat goed nieuws. Misschien kunnen ze in de toekomst wat voor jou betekenen wanneer er binnen het nieuwe bedrijf weer een vacature ontstaat. Zo kunnen je voormalig collega’s een goed woordje doen bij hun nieuwe werkgever. Wanneer je elkaar op die manier helpt snap je het doel van een netwerk.

Naast (voormalig) collega’s heb je misschien ook vrienden, buren of kennissen die werkzaamheden uitvoeren of uitgevoerd hebben in de bouw. Of in het verleden in de bouw hebben gewerkt. Deze bekenden kunnen je informatie geven over bouwbedrijven waar het goed mee gaat of bouwbedrijven waar het slecht mee gaat. Hierdoor kun je gericht solliciteren. Dit spaart tijd en moeite. Mochten bekenden van je nog werkzaam zijn in de bouw dan kun je natuurlijk altijd vragen hoe druk het bouwbedrijf het heeft en of er eventueel mogelijkheden zijn voor werk.

Bedrijven in een netwerk
Contacten met bedrijven zijn van groot belang. Wanneer je ontslagen wordt moet je altijd proberen een schriftelijke positieve referentie mee te krijgen van je vorige werkgever. Om dit te krijgen moet je goed werk hebben geleverd en op een ‘nette’ manier het bedrijf hebben verlaten. Dit is een belangrijke start. Daarnaast is je voormalig werkgever een belangrijke informatiebron. Veel bouwbedrijven kennen elkaar. Vraag daarom aan je voormalig werkgever of hij niet een collega-bedrijf weet waar het drukker wordt. Misschien kan je voormalig werkgever een goed woordje voor je doen. Ook kun je in het verleden misschien projecten op de bouw hebben uitgevoerd onder een grote aannemer. Zorg dat je daarmee in contact komt en blijft. Namen van contactpersonen zijn erg belangrijk. Schrijf deze op in een lijst of bewaar hun visitekaartjes.

Bouwprojecten volgen
Wanneer je een goed begin hebt gemaakt met een netwerk is het belangrijk om het lokale en landelijke nieuws met betrekking tot bouwprojecten goed in de gaten te houden. Probeer te achterhalen waar grote bouwprojecten worden gerealiseerd en wanneer. Het belangrijkste is natuurlijk wie de hoofdaannemer is en welke onderaannemers op de bouw aanwezig zullen zijn. Deze informatie moet je gebruiken om je netwerk uit te breiden. Mocht je al mensen in je netwerk hebben die bij de aannemers van de bouwprojecten werken dan is dat mooi meegenomen. Probeer met hen in contact te blijven over de nieuwe ontwikkelingen. Misschien kunnen jouw contactpersonen je tips gegeven om een werkplek te krijgen op een bouwproject? Vragen kan geen kwaad en geeft alleen maar blijk van interesse.

Uitzendbureaus
Ook uitzendbureaus zijn vaak een nuttige schakel in een netwerk. Uitzendbureaus beschikken zelf ook over netwerken van personeel en bedrijven. Het is verstandig om je bij uitzendbureaus te laten inschrijven. Geef daarbij duidelijk aan wat je wensen en vaardigheden zijn en neem je cv en diploma’s mee als je van plan bent om een uitzendbureau te bezoeken. Bewaar de visitekaartjes van de intercedenten die je geholpen hebben goed. Deze namen vormen een aanvulling voor je netwerk. Hou regelmatig contact met uitzendbureaus, dan weten ze dat je nog beschikbaar bent en gemotiveerd bent om aan de slag te gaan.

Omscholen of bijscholen
Het is mogelijk dat er ondanks je inspanningen weinig werk is voor iemand met jouw ervaring. Dit is misschien teleurstellend maar vormt tevens een kans om een nieuwe draai te geven aan je loopbaan. Probeer te achterhalen aan welke functies op de arbeidsmarkt wel behoeft is. Het is verstandig om hierbij te kijken naar functies die niet te veel afwijken van de functie die jezelf hebt uitgevoerd. Wanneer je bijvoorbeeld als timmerman hebt gewerkt kun je kijken naar andere functies die op de bouw worden uitgevoerd zoals installatiemonteurs of elektromonteurs. Door je werkervaring op de bouw heb je vaak zicht gekregen op verschillende functies die daar worden uitgevoerd en weet je welke bij je passen en welke minder geschikt zijn. Maak voor jezelf een lijst van functies die bij je passen en ga na of daar op de arbeidsmarkt behoefte aan is. Deze behoefte kun je ontdekken door op internet of kranten vacatures te zoeken. Ook kun je bij uitzendbureaus inventariseren aan welke beroepen meer behoefte is. Wanneer je dit in kaart hebt kun je gaan kijken wat je nodig hebt om voor die beroepen en vacatures in aanmerking te komen.

Een opleiding volgen is een goede keuze wanneer deze doelbewust wordt gemaakt. Met een opleiding kun je jezelf bijscholen om beter te worden in je vakgebied of jezelf laten omscholen door een ander vak te leren. Het laatste geval kost veel inspanning en zorgt er voor dat je loopbaan een andere ‘draai’ krijgt. Denk goed na voordat je een omscholing doet en vraag verschillende instanties om advies.

Het volgen van een opleiding brengt kosten met zich mee. Niet alleen geld moet worden geïnvesteerd, ook tijd is een belangrijk aspect dat je zelf moet investeren. Kies daarom niet iets omdat je daar toevallig veel vacatures van hebt gezien. Je moet een opleiding kiezen omdat je ervan overtuigd bent dat het beoogde beroep bij je past en de opleiding meerwaarde bied op je cv.

Tot slot
Hiervoor is het schrijven van een cv en een sollicitatiebrief niet benoemd. Deze informatie is in de kennisbank ook te vinden onder het kopje sollicitatie. Het schrijven van sollicitatiebrieven en een cv is uiteraard een belangrijk element van een doelgerichte sollicitatie. Toch behoort dit steeds meer tot de traditionele sollicitatiemiddelen. Tegenwoordig wordt ook veel gebruik gemaakt van facebook, LinkedIn en andere sociale media. Het is verstandig om ook die middelen om werk te krijgen te inventariseren. Hoe meer mediamiddelen je gebruikt om een baan te vinden des te beter. Zolang je overal maar hetzelfde beeld over jezelf laat zien.

Wanneer heb je een gat in je CV?

Op de arbeidsmarkt hoor je soms de uitdrukking: “iemand heeft een gat in zijn cv.” Deze uitdrukking wordt zo algemeen gebruikt dat men er vanuit gaat dat je weet wat er mee wordt bedoelt. Mocht dat niet het geval zijn dan kun je onderstaande uitleg doornemen. Dan weet je in de toekomst wat met de uitdrukking wordt bedoelt.

Definitie ‘gat’ in een cv
Men spreekt van een ‘gat’ in een cv wanneer men drie maanden of langer geen betaald werk heeft gedaan. De periode dat de werkzoekende geen werk heeft gehad wordt als een ‘gat’ in het cv beschouwd.

Een ‘gat’ in een cv is ongunstig
Een ‘gat’ in een cv is ongunstig voor een werkzoekende. Een bedrijf wil tijdens een sollicitatiegesprek graag weten waarom een werkzoekende in de periode van het ‘gat’ geen werk heeft gehad. Bedrijven vinden over het algemeen sollicitanten interessanter wanneer ze zonder tussenliggende periodes aan het werk zijn gebleven. Wanneer iemand om wat voor reden dan ook een periode heeft gehad waarin hij of zij niet aan het werk is geweest wordt dat gezien als een gebrek. Een sollicitant heeft dan wat uit te leggen aan het bedrijf waar hij of zij solliciteert.

Een ‘gat’ op het cv voorkomen
Een ‘gat’ op een cv kan worden voorkomen wanneer je tijdig solliciteert als je contract ten einde loopt en er geen zicht is op verlenging. Hou daarom goed contact met je werkgever over je contract en opzegtermijn. Probeer je tijdens je loopbaan zo goed mogelijk te ontwikkelen. Dit kan doormiddel van het volgen van opleidingen en het aanleren van nieuwe vaardigheden op je werk. Deze ontwikkeling van jezelf werkt twee kanten op. Het bedrijf waar je werkt ziet dat je gemotiveerd bent en breed ingezet kunt worden. Je wordt meer waard voor het bedrijf waar je werkzaam bent. Mocht je ontslagen worden dan is de investering die je in jezelf hebt gedaan niet voor niets geweest. Je kunt je ontwikkeling op je cv noteren waardoor je een grotere kans hebt op een nieuwe baan.

Een ‘gat’ op je cv dicht maken
Wanneer er een gat op je cv (dreigt) te ontstaan moet je effectief aan de slag met het vinden van een oplossing. Bedrijven gaan je waarschijnlijk vragen naar de reden waarom het ‘gat’ op het cv is ontstaan. Hierop moet je een duidelijk en eerlijk antwoord kunnen gegeven.  Het kan zijn dat er geen passend werk voor je op de arbeidsmarkt te vinden was. Dan wil het bedrijf graag weten wat je in de periode hebt gedaan om je kans op werk te vergroten. Het volgen van een opleiding of het doen van vrijwilligerswerk waarbij je nieuwe vaardigheden leert zijn daarom verstandige keuzes die je kunt maken wanneer je zonder werk komt te zitten. Ook een vakantie zou een oplossing kunnen zijn. Het is belangrijk dat je jouw keuze goed kunt motiveren tijdens een sollicitatiegesprek. Geef voor jezelf antwoord op de vraag: “hoe is het ‘gat’ op mijn cv ontstaan en wat heb ik er aan gedaan om het op te lossen?”

Daadwerkelijk vacatureaanbod op de arbeidsmarkt

Het aanbod aan vacatures van uitzendbureaus is niet transparant. Dit heeft te maken met het feit dat veel uitzendbureaus dezelfde bedrijven als klant hebben. Wanneer deze klanten vervolgens vacatures naar de verschillende uitzendbureaus sturen hebben ze de zoekvraag breed uitgezet. Uitzendbureaus hangen de vacatures vervolgens achter het raam en plaatsen ze op internet. Hierdoor kan één vacature van een bedrijf in de praktijk wel door acht uitzendbureaus worden gepubliceerd. Hierdoor krijgen klanten van uitzendbureaus zoveel mogelijk kandidaten aangeleverd. Vaak bieden uitzendbureaus ook dezelfde kandidaten aan zonder dat van elkaar te weten. Deze situatie wordt nog verder in de hand gewerkt doordat veel uitzendbureaus de namen van hun klanten niet bekend willen maken aan werkzoekenden. Deze geheimzinnigheid zorgt er voor dat in de vacatures meestal alleen het functieprofiel en de regio worden aangegeven. Een werkzoekende kan hierdoor onbewust bij verschillende uitzendbureaus op dezelfde vacature solliciteren. Daarnaast komt het voor dat bedrijven zelf ook vacatures plaatsen in kranten en andere media terwijl ze ook uitzendbureaus hebben ingeschakeld. Hierdoor vindt een nog grotere vertroebeling plaats op de arbeidsmarkt.

Bedrijven promoten zichzelf met vacatures
Ook komt het voor dat bedrijven het plaatsen van vacatures gebruiken als reclame. Door het plaatsen van vacatures kunnen bedrijven de indruk wekken dat ze het druk hebben en voortvarend opereren op de markt. Sommige bedrijven zoeken op termijn een lasser en verzamelen daarvoor zoveel mogelijk cv’s om de beste keuze te maken. Dit mogen de bedrijven uiteraard doen maar het zorgt er wel voor dat sollicitanten lang moeten wachten op een uitslag en de indruk krijgen dat ze ‘aan het lijntje’ worden gehouden. Voor sollicitanten is het wel verstandig om te solliciteren bij bedrijven. Regelmatig contact houden met bedrijven zorgt er voor dat bedrijven weten dat je gemotiveerd bent. Daarnaast zorgen de contactmomenten er voor dat je in beeld blijft bij bedrijven. Dit kan er voor zorgen dat je in de toekomst alsnog wordt aangenomen wanneer er binnen een bedrijf een vacature ontstaat,

Vacatures ter inschrijving
Ook uitzendbureaus plaatsen vacatures ‘ter inschrijving’. Deze vacatures staan niet daadwerkelijk open maar kunnen op korte termijn wel open komen te staan. Uitzendbureaus gebruiken ‘vacatures ter inschrijving’ vaak om een voorraad te creëren voor bedrijven. Wanneer er dan vanuit bedrijven een vraag ontstaat naar een bepaald profiel kunnen uitzendbureaus sneller schakelen. Vacatures die ‘ter inschrijving’ zijn geplaats kunnen over het algemeen goed herkend worden. Er wordt in deze vacatures niet specifiek op de werkzaamheden ingegaan. Het gaat bij vacatures die ‘ter inschrijving’ zijn geplaatst vaak om algemene functies met algemene functie-eisen. Ook de locatie wordt in dit type vacature vaak breed aangegeven, zoals Noord Nederland of provincie Groningen. Vacatures die ‘ter inschrijving’ zijn geplaatst door uitzendbureaus kunnen ten onrechte de indruk wekken dat er daadwerkelijk behoefte is aan medewerkers. Desondanks is het verstandig om als werkzoekende hierop te solliciteren. Alleen de startdatum kan dan even op zich laten wachten.

Solliciteren in crisistijd, het kan!

Wanneer de werkloosheid stijgt en de nieuwsberichten iedere dag meer rampspoed over de arbeidsmarkt geven zou je bijna gaan twijfelen of solliciteren nog wel zin heeft. Het tegendeel is echter waar, solliciteren heeft ook in crisistijd zin. Solliciteren is van alle tijden alleen moet je als werkzoekende wel meegaan met de tijd. Solliciteren is een werkwoord en dat houdt in dat iemand die solliciteert werk moet maken van zijn of haar sollicitatie. Hieronder staan een aantal tips die je kunnen helpen om de kans op passend werk te vergroten.

Doelgericht solliciteren
Ook in crisistijd moet een werkzoekende doelgericht solliciteren. Niets is vermoeiender dan op alle vacatures een sollicitatiebrief schrijven in de hoop een positieve reactie te ontvangen. Bedrijven zitten niet op sollicitanten te wachten die alleen maar solliciteren om een baan te ontvangen waaraan een bepaald inkomen verbonden is. Bedrijven willen dat sollicitanten een bewuste keuze maken voor hun bedrijf en de functie die daar open staat. Voordat je gaat solliciteren moet je goed in kaart hebben wat je kan en wat je wilt. Dit is een soort zelfanalyse. Hierin staan naast je cv ook je goede eigenschappen en eigenschappen waaraan je nog moet werken. Deze zelfanalyse moet je goed bewaren. Mocht je een portfolio hebben dan kun je daar de zelfanalyse in opnemen.

Vergroot je kans op werk
Je kans op werk wordt vergroot wanneer je solliciteert naar functies die aansluiting bieden op jouw cv. Met name de zogenoemde ‘harde’ eisen in vacatures zijn voor bedrijven belangrijk selectiecriteria. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om werkervaring en opleidingsniveau. Wanneer deze criteria afwijken van jouw profiel moet je rekening houden met een afwijzing als je gaat solliciteren. Jezelf overschatten heeft geen nut. Ook onjuiste informatie vermelden in je cv kan er voor zorgen dat je later voor teleurstellingen komt te staan. Het is over het algemeen verstandiger om te solliciteren naar functies die iets lager zijn dan het profiel waarover je beschikt. Wanneer je echter naar veel lagere functies gaat solliciteren krijg je van bedrijven soms te horen dat je overgekwalificeerd bent. Bedrijven geven deze reactie met een reden, ze zijn bang dat je in de aangeboden functie snel uitgekeken bent en elders gaat solliciteren. De grootste kans op werk maak je door jezelf op waarde te schatten en daar een passende baan bij te zoeken.

Sociale media
Laat overal weten dat je op zoek bent naar werk. Vertel dit in een kennissenkring maar ook op sociale media. Geef aan wat je zoekt en waar je dat zoekt. Op LinkedIn en Facebook  kun je jouw profiel bijwerken en aangeven dat je werk zoekt. Zorg er wel voor dat je op deze sociale media een goed en professioneel beeld van jezelf schetst. Bedrijven bekijken deze media vaak ook wanneer je op een andere wijze solliciteert.

Blijf positief
Straal naar buiten toe uit dat je positief bent over je kansen op de arbeidsmarkt. Geen enkel bedrijf zal je aannemen omdat ze medelijden met je hebben of omdat ze je zielig vinden. Bedrijven willen mensen aannemen die een positieve bijdrage leveren aan het bedrijfsproces. Ook in e-mails, brieven en telefoongesprekken moet de positieve toon aanwezig zijn. Wanneer je op intakegesprek komt of sollicitatiegesprek hebt moet je een positieve houding hebben en een goede handdruk geven als je jezelf voorstelt. Dit is soms moeilijk maar is wel belangrijk om uiteindelijk een positief resultaat te boeken.

Omscholen en bijscholen
Wanneer je nog jong bent kun je overwegen om je te laten omscholen wanneer dat de kans op werk vergroot. Ook bijscholen kan nuttig zijn. Hierdoor zorg je er voor dat je kennis up-to-date is. Wanneer je toch een tijdje zonder werk komt te zitten is het voor bedrijven goed om te weten dat je die tijd nuttig hebt besteed door te investeren in jezelf en je eigen toekomst.

Solliciteren bij uitzendbureau wat neem ik mee?

Wanneer je solliciteert bij een uitzendbureau ga je jezelf in feite laten inschrijven bij een bemiddelingsbureau. Een uitzendbureau bemiddelt namelijk tussen werkgevers en werknemers en is daarmee een intermediair. Bedrijven zetten aanvragen voor tijdelijk personeel in de vorm van vacatures uit bij uitzendbureaus. De uitzendbureaus zoeken vervolgens geschikt personeel om bij de bedrijven aan het werk te zetten. Dit bemiddelingsproces loopt voortdurend door. Het aanbod van beschikbaar personeel en van vacatures kan verschillen. Op een uitzendbureau dient kundig personeel aanwezig te zijn om de juiste ‘match’ te maken tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt.

Wat neem je mee naar een uitzendbureau?
Wanneer je jezelf gaat laten inschrijven bij een uitzendbureau is het belangrijk dat je jezelf goed voorbereid. Een uitzendbureau wil graag relevante informatie van je hebben zodat ze een goed beeld van jouw wensen en kwaliteiten kunnen krijgen. Met deze informatie kan een uitzendbureau een geschikte baan zoeken die aansluiting biedt bij jouw profiel. Een goede voorbereiding is daarom vooral belangrijk voor de werkzoekende. Bedenk van te voren goed wat voor werkzaamheden je graag zou willen uitvoeren en waar je dat zou willen doen. Daarnaast moet je een aantal papieren en pasjes meenemen naar een uitzendbureau. Deze worden hieronder aangegeven:

  • ID kaart of paspoort.
  • Diploma’s en getuigschriften.
  • Veiligheidscertificaten.
  • Curriculum Vitae (ook wel CV genoemd) of een beschrijving van de werkzaamheden die je hebt gedaan. Vergeet niet de datums, de bedrijven en de werkzaamheden goed te vermelden. Het is verstandig om een cv uitgeprint mee te nemen omdat veel systemen op uitzendbureaus geen mogelijkheid hebben voor een USB-stick of Cd-rom om virussen te voorkomen.
  • Bankrekeningnummer of girorekeningnummer.
  • Mocht je een persoonlijkheidstest of een assessment hebben gedaan voor een bepaalde functie dan kun je daarvan indien gewenst een uitslag meenemen.

Welke kleding doe ik aan naar een uitzendbureau?
In principe is nette vrijetijdskleding prima geschikt om aan te doen wanneer je een bezoek gaat brengen aan een uitzendbureau. Voor kantoorfuncties zou een net overhemd en een nette broek een betere keuze zijn. Voor de meeste uitvoerende technische functies is het vaak geen probleem om in werkkleding of overall naar een uitzendbureau te gaan om je te laten inschrijven. Bij de keuze van de kleding moet je voor jezelf nagaan of het voor jouw beroepgroep geschikt is. Straal je datgene uit wat je uit wil stralen?

Tot slot
Bij veel uitzendbureaus en bedrijven wordt al bij het binnen stappen van een sollicitant een selectie gemaakt. Dit is de zogenoemde ‘deurmatselectie’. Die is niet altijd juist maar wordt desondanks veel toegepast. Door vlot binnen te stappen, jezelf voor te stellen en doelgericht vragen te stellen kom je goed over en maak je een grotere kans op werk. Zorg dat je jezelf goed hebt voorbereid en de benodigde papieren en je ID bewijs of paspoort mee hebt. Een uitzendbureau ziet daardoor dat je graag aan het werk wilt en dat je serieus op zoek bent naar een passende baan. Daardoor zullen ze ook meer de tijd voor je gaan nemen en hun best doen om je te bemiddelen bij de kanten van het uitzendbureau.

Neem na de inschrijving, of intake maximaal één keer per week even contact op met het uitzendbureau om te vragen of er al werk is. Dit kan per mail of per telefoon. Overleg dit even met het uitzendbureau. Het aanbod van vacatures kan namelijk sterk wisselen. Hier is van toepassing: ‘uit het oog is uit het hart’. Zorg daarom dat je in het ‘oog’ blijft.

Voordelen van uitzendwerk en het werken als uitzendkracht

Uitzendwerk heeft een hoop voordelen ten opzichte van een rechtstreeks contract bij een bedrijf. Ondanks dat geven veel werkzoekenden op de arbeidsmarkt de voorkeur aan een rechtstreeks dienstverband bij een bedrijf. Men heeft de indruk dat een rechtstreeks contract bij een bedrijf meer zekerheid bied dan uitzendwerk. Bij vrijwel alle rechtstreekse arbeidscontracten die tussen een bedrijf en een werknemer worden gesloten is er sprake van een proeftijd. Daarnaast zijn de arbeidscontracten die de laatste jaren door bedrijven worden verstrekt meestal tijdelijke contracten waardoor het risico van een bedrijf beperkt blijft. Naast jaarcontracten wordt door bedrijven in toenemende mate gekozen voor halfjaar contracten of contracten met een duur van een aantal maanden.

Waarom kiezen bedrijven voor bepaalde tijd contracten?
Bedrijven maken deze keuze om verschillende redenen. Veel bedrijven hebben geen zicht op de opdrachten die ze krijgen van hun klanten en willen daarom medewerkers niet een contract geven dat veel langer duurt dan de opdrachten die ze verwachten. Daarnaast willen bedrijven de juiste medewerker op de juiste plaats. Sollicitatieprocedures nemen meer tijd in beslag dan een paar jaar geleden. Bedrijven willen zekerheid. Ze willen van te voren weten of een medewerker datgene gaat waarmaken wat het bedrijf verlangd en wat de medewerker heeft aangegeven in zijn of haar cv en sollicitatiebrief.

Proeftijd
Garanties zijn er echter nooit. Bedrijven kunnen nooit zeker zijn van de kwaliteit, productiviteit houding en gezondheid van een medewerker. Daarom willen bedrijven bij het bieden van een rechtstreeks contract graag een zo lang mogelijke proeftijd. Deze is echter volgens de wet bij een bepaalde tijd contract op een maximum van een maand gezet. In die eerste maand kijkt het bedrijf of de medewerker geschikt is voor het werk waarvoor hij of zij is aangenomen. De medewerker kan in die proeftijd kijken of het bedrijf, de werksfeer en de werkzaamheden bij hem of haar passen. Wanneer dit niet het geval blijkt te zijn kan binnen deze proefmaand het arbeidsverband zonder kantonrechter alsnog worden beëindigd.

Einddatum contract voor bepaalde tijd
Wanneer de proeftijd succesvol wordt afgerond wordt het bepaalde tijd contract over het algemeen tot de einddatum uitgediend. Alleen in bijzondere situaties kan het contract eerder met wederzijds goed vinden of door een kantonrechter bij ontslag (op staande voet) worden beëindigd. Tegen de einddatum van een bepaalde tijd contract ontstaat voor de medewerker een spannende tijd. Hij of zij wil graag weten of er een nieuw (bepaalde tijd) contract wordt verstrekt. Wanneer dat niet het geval is, zal de medewerker verder moeten solliciteren en gebruik kunnen maken van een opzegtermijn. De medewerker blijft met een bepaalde tijd contract afhankelijk van het bedrijf en de financiële ontwikkelingen die daar plaatsvinden.

Geen vast contract
Bedrijven aarzelen vaak om een vast contract te verstrekken aan een medewerker. Een vast contract geeft, in tegenstelling tot een tijdelijk contract, wel zekerheid aan een medewerker. Voor een bedrijf is zeker dat hij de medewerker met het vast contract, met het oog op de huidige wet en regelgeving, moeilijk kan ontslaan. Bedrijven maken onzekere tijden door. Daarom zijn bedrijven er toe geneigd om een medewerker tijdelijk de organisatie te laten verlaten op het moment dat deze in de buurt komt van de datum waarop een vast contract dient te worden verstrekt door de werkgever. Een medewerker kan dan na verloop van drie maanden of meer weer terugkeren naar de voormalig werkgever wanneer deze voldoende werk heeft om de medewerker weer een nieuw tijdelijk contract te verstrekken. Deze situatie komt in de praktijk regelmatig voor en zorgt voor onzekerheid bij de medewerker. Daarnaast hebben medewerkers die de organisatie verplicht drie maanden moeten verlaten het gevoel dat ze ‘aan het lijntje worden gehouden’.

Wat is een tijdelijk contract waard?
Bovenstaande vraag zouden werkzoekenden op de arbeidsmarkt aan zichzelf en aan het bedrijfsleven moeten stellen. Een tijdelijk contract met een proeftijd biedt in feite maar een tijdelijke zekerheid. Wanneer je niet goed functioneert of externe factoren, zoals een terugloop van opdrachten en werkzaamheden, een rol gaan spelen wordt het tijdelijke contract in veel gevallen niet verlengd. Dan kom je als medewerker alsnog op ‘straat’ te staan, met een korte loopbaan bij een bedrijf achter de rug. Daarnaast heb je vaak ook een behoorlijke sollicitatieprocedure gehad en heb je in het bedrijf geïnvesteerd met de hoop dat je er kon blijven. Als je de werkzaamheden bij een bedrijf goed hebt uitgevoerd en je goed met het personeel / de collega’s om bent gegaan, krijg je vaak wel een positieve referentie mee. Die heeft zeker waarde op de arbeidsmarkt maar dat verandert niets aan het feit dat je weer werk moet zoeken als je tijdelijke contract niet wordt verlengd.

Wat is uitzendwerk?
Uitzendwerk doe je via een uitzendbureau bij een bedrijf dat tijdelijk een extra kracht nodig heeft. Bedrijven kunnen een piek hebben in de productie of tijdelijk een kracht nodig hebben in verband met ziekteverzuim of zwangerschapsverlof. Daarnaast maken veel bedrijven die projectmatig werken, bijvoorbeeld op de bouw, ook gebruik van uitzendkrachten. Een uitzendkracht is officieel in dienst van het uitzendbureau maar is fysiek werkzaam bij een inlener. De inlener is het bedrijf dat de uitzendkracht heeft ingeleend. Deze inlener geeft de uitzendkracht de instructies over het uitvoeren van de werkzaamheden. Ook is de inlener verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkomgeving. De inlener heeft de uitzendkracht niet zelf in dienst. De uitzendkracht vult na een werkweek (eventueel digitaal) een urenbriefje in en laat deze ondertekenen door de opdrachtgever. Daarna wordt het briefje door de uitzendkracht (eventueel digitaal) gestuurd naar het uitzendbureau die de uitzendkracht vervolgens verloont. Het uitzendbureau declareert de door de uitzendkracht gewerkte uren vervolgens doormiddel van een factuur bij de inlener. De inlener betaald het uitzendbureau.

Biedt uitzendwerk zekerheid?
Uitzendwerk biedt net als een tijdelijk contract geen baangarantie voor langere tijd. Net als bij een rechtstreeks (tijdelijk) contract bij een bedrijf zal een uitzendkracht zijn best moeten doen om zo lang mogelijk bij een bedrijf te blijven werken. Bij goed functioneren kan een uitzendperiode heel lang duren. Na 78 gewerkte weken (zonder een aaneengesloten onderbreking van 26 weken of meer) bij één uitzendbureau gewerkt te hebben krijgt een uitzendkracht wanneer zijn of haar dienstverband wordt voortgezet een tijdelijk contract bij een uitzendbureau. Vanaf dat moment wordt ook wel gesproken van detachering. De uitzendkracht heeft dan de zekerheid dat hij of zij salaris ontvangt in de periode dat het detacheringscontract duurt. Daar tegenover staat wel de verplichting dat de uitzendkracht passende werkzaamheden moet aanvaarden en moet trachten deze zo succesvol mogelijk uit te voeren.

Wat zijn nu de voordelen van uitzendwerk?
In de tekst hiervoor werd duidelijk dat een rechtstreeks tijdelijk contract bij een bedrijf niet veel meer zekerheid bied dan uitzendwerk. Uitzendwerk heeft voordelen ten opzichte van andere dienstverbanden die op de arbeidsmarkt tot stand kunnen komen. Hieronder staat een opsomming van een aantal belangrijke voordelen van het werk als uitzendkracht:

  1. Meer salaris. Uitzendkrachten verdienen vaak meer salaris dan het personeel dat rechtstreeks in dienst is bij een bedrijf. Een bedrijf wil een uitzendkracht vaak voor korte duur inzetten om een project of een piek in de productie op te vangen. Bedrijven zijn dan vaak bereid om meer te betalen voor een goede medewerker.
  2. Werkervaring. Wanneer je een aantal jaar voor een uitzendbureau hebt gewerkt heb je vaak verschillende projecten afgerond. Hierdoor ontwikkel je werkervaring en leer je vaak ook nieuwe vaardigheden en technieken aan die je in je verdere loopbaan kunt gebruiken.
  3. Korte sollicitatieprocedures. Voor rechtstreekse contracten nemen bedrijven vaak de tijd. Sollicitatieprocedures die een week of meer duren zijn geen uitzondering. Daarnaast zijn er allemaal andere kandidaten die ook op dezelfde functies solliciteren. Voor uitzendkrachten leggen de uitzendbureaus de contacten met bedrijven. Je hoeft aan een uitzendbureau over het algemeen maar één keer je cv te sturen. Wanneer je bij het uitzendbureau bent ingeschreven zorgt het uitzendbureau er voor dat je wordt bemiddeld bij bedrijven die aansluiting bieden op jouw wensen en jouw cv. Een goed uitzendbureau staat goed bekend bij haar opdrachtgevers. Wederzijds vertrouwen zorgt er in de praktijk vaak voor dat uitzendkrachten met een kort kennismakingsgesprek al ingezet kunnen worden op een functie of project.
  4. Opleiding en training. Wanneer het zeer gewenst of noodzakelijk is om een bepaald veiligheidscertificaat of korte opleiding te volgen om voor uitzendwerk in aanmerking te komen kun je daarover met een uitzendbureau onderhandelen. Uitzendbureaus en bedrijven hebben onderling afspraken gemaakt over het betalen van de opleidingskosten. Ook in een kort dienstverband is het mogelijk om een cursus, training of opleiding te volgen zonder dat de kosten daarvan worden verhaald op de uitzendkracht.
  5. Gereedschap en kleding. Toonaangevende technische uitzendbureaus verstrekken indien nodig kosteloos werkkleding en gereedschap aan technisch uitvoerend personeel dat als uitzendkracht aan het werk gaat. Hierdoor kunnen uitzendkrachten de werkzaamheden goed uitvoeren zonder daarvoor hun eigen gereedschap te verslijten. Een bruikleenovereenkomst en een borg zijn in de meeste gevallen schriftelijk vastgelegd. Een uitzendbureau wil er zeker van zijn dat het verstrekte materiaal op de juiste manier wordt behandeld. Daarnaast dient het uitzendbureau er voor te zorgen dat het verstrekte gereedschap aan de kwaliteitseisen en veiligheidseisen voldoet. Elektrisch gereedschap wordt daarom door een gecertificeerde instantie, die in dienst is genomen door het uitzendbureau, tijdig gekeurd.
  6. Groot netwerk. Uitzendkrachten werken vaak op verschillende projecten en bij verschillende inleners. Vanwege de korte sollicitatieprocedures kunnen uitzendkrachten binnen een jaar voor een aantal inlenende bedrijven werken. Hierdoor kunnen uitzendkrachten een groot bedrijvennetwerk met contactpersonen ontwikkelen. Dit kan van pas komen wanneer ze zonder werk komen te zitten. Een uitzendkracht die bij verschillende inleners goed werk heeft verricht krijgt in de praktijk sneller werk dan werkzoekenden die alleen voor een rechtstreeks contract in aanmerking willen komen.
  7. Ook rechtstreeks dienstverband is mogelijk voor een uitzendkracht. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bedrijven uitzendkrachten in overleg met het uitzendbureau een contract aanbieden. Inlenende bedrijven kunnen in veel gevallen een uitzendkracht ook zelf een rechtstreeks contract aanbieden wanneer de uitzendkracht een bepaalde periode via het uitzendbureau bij een bedrijf is ingeleend. Dit gebeurd natuurlijk in overleg met het uitzendbureau. Voor bedrijven en de uitzendkrachten is deze situatie gunstig. Een uitzendkracht en een bedrijf hebben tijdens een uitzendperiode de tijd gehad om aan elkaar te wennen en weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Een uitzendkracht die ingeleend wordt bij een bedrijf heeft een sterke concurrentiepositie ten opzichte van onbekende werkzoekenden die rechtstreeks bij een bedrijf in aanmerking willen komen voor een functie.

Uitzendwerk loont
Er zijn nog meer voordelen te noemen van uitzendwerk. De verloning die wekelijks of in overleg maandelijks plaatst vindt is vaak heel transparant. Elk uur dat je werkt krijg je betaald. Daarnaast bouw je vakantie uren, vakantiegeld, kortverzuim en afhankelijk van je leeftijd ook pensioen op. Ook de kennis en ervaring die je opbouwt zorgen er voor dat een uitzendkracht een stevige positie heeft op de arbeidsmarkt. Uitzendwerk is afwisselend en dynamisch, je kent na een paar maanden een hoop mensen die je weer verder kunnen helpen met je loopbaan. Uitzendwerk biedt vrijheid, je bent niet gebonden aan één bedrijf maar werkt voor veel bedrijven op verschillende projecten. Geen wonder dat er ook uitzendkrachten zijn die alleen maar uitzendwerk willen doen en niet voor een rechtstreeks tijdelijk contract bij een bedrijf in aanmerking willen komen.

Sollicitatiebrief maken

Hoewel werkzoekenden tegenwoordig regelmatig via sociale netwerken werk vinden is de sollicitatiebrief nog niet weg te denken uit de arbeidsmarkt. Met een sollicitatiebrief maak je als sollicitant duidelijk dat je in aanmerking wilt komen voor een functie bij een bedrijf. Veel sollicitaties vinden gericht plaats op een vacature die door een bedrijf is gepubliceerd op internet, in een krant of andere media. Daarnaast is het mogelijk om open sollicitatiebrieven te schrijven. Deze brieven zijn gericht aan een bedrijf waar je graag wilt werken maar waar op dit moment nog niet van bekend is of er een vacature open staat.

Maak zelf een sollicitatiebrief
Er zijn op internet en in de literatuur verschillende voorbeelden te vinden van sollicitatiebrieven. Je zou natuurlijk deze brieven kunnen overnemen en de adresgegevens en bedrijfsgegevens kunnen veranderen in de gegevens die van toepassing zijn op jouw sollicitatie. Dit is eenvoudig en bespaard een hoop tijd. Toch is dit niet aan te bevelen. Bedrijven krijgen veel standaardbrieven die van internet zijn gehaald. De managers en personeelsfunctionarissen die de brieven lezen hebben snel in de gaten wanneer iemand een brief zelf heeft geschreven of deze heeft ‘geleend’ van internet. Een bedrijf vind het belangrijk dat iemand de moeite heeft genomen om zelf een brief op te stellen en daar een eigen invulling aan heeft gegeven. Op die manier kun je in de brief iets van jezelf laten zien.

Inhoud van een sollicitatiebrief
De inhoud van de sollicitatiebrief heeft een bepaalde opbouw. Wanneer je een brief schrijft is het belangrijk om dat deze in een logische volgorde is opgebouwd. Bovenaan de brief zet je aan de linker kant jouw eigen adresgegevens. Rechts zou je eventueel een datum kunnen noteren. Vervolgens noteer je aan de linkerkant het onderwerp. Hierin noteer je dat je solliciteert op een functie waarbij je de functienaam noemt. Daarna plaats je de aanhef van de brief. Dit kan geachte heer/ mevrouw zijn wanneer je de geadresseerde niet bij name kent. Beter is het om eerst wat voorwerk te verrichten zodat je de brief aan een persoon kunt schrijven. Dan heb je meteen ook een contactpersoon die je kunt noteren in je lijst met contacten. Indien de naam van de contactpersoon bekend is noteer je deze als volgt: Geachte geslacht achternaam, bijvoorbeeld Geachte meneer van der Berg. Achter de achternaam wordt een komma geplaatst. Vervolgens laat je een witregel open en begin je de brief met een hoofdletter.

Alinea 1
Bovenstaande opbouw is standaard en zie je in veel brieven terug. Het daadwerkelijke begin van de brief is belangrijk omdat je vanaf dat moment een eigen invulling kunt geven aan de brief. In de eerste alinea geef je kort weer wat de aanleiding is van de brief. Dit gedeelte bestaat uit drie tot maximaal vijf regels. De eerste regel van de brief zou je als volgt kunnen noteren: ‘Deze brief schrijf in naar aanleiding van de vacature werkvoorbereider die ik onlangs op uw website zag staan’. Een andere voorbeeld: ‘Naar aanleiding van de vacature werkvoorbereider die bij uw bedrijf open staat doe ik u hierbij mijn sollicitatiebrief en cv toekomen’. Er zijn verschillende mogelijkheden om de brief te beginnen. Het is belangrijk dat je voor het bedrijf duidelijk maakt hoe je tot de sollicitatie bent gekomen.

Na de eerste regel noteer je kort waarom deze vacature of het bedrijf jouw aandacht heeft getrokken. Dit kan bijvoorbeeld door de volgende zin: ‘de veelzijdigheid van de functie werkvoorbereider spreekt mij aan’ of een ander voorbeeld ‘het lijkt me een uitdaging om deel uit te maken van uw projectteam en een bijdrage te leveren aan de realisatie van het utiliteitsproject (naam project)’.  In deze tweede zin geef je duidelijk aan dat je de vacature goed hebt gelezen en goed op de hoogte bent van de projecten die het bedrijf heeft lopen. Hierdoor heeft het bedrijf goed in de gaten dat je oprecht geïnteresseerd bent.

In de volgende zin sluit je de eerste alinea af. Deze zin of zinnen draaien om het verband tussen de eerst en tweede regel. Je geeft aan waarom jij juist geschikt bent voor de vacature en nodigt de lezer daarmee uit om verder te lezen. Een voorbeeld van de laatste zinnen van de eerste alinea zijn: ‘Door mijn jarenlange ervaring als werkvoorbereider bij een grote organisatie ben ik gewend aan het hectische klimaat dat projectmatig werken met zich meebrengt. Daarom denk ik dat ik een nuttige aanvulling kan vormen voor uw team.’

Alinea 2
In de tweede alinea beschrijf je kort wie je bent en wat je werkervaring en opleidingen zijn. In dit gedeelte beschrijven de meeste sollicitanten hun opleiding en werkervaring chronologisch. Bijvoorbeeld: ‘Na het succesvol afronden van mijn MBO opleiding Werktuigbouwkunde heb ik vijf jaar gewerkt als constructiebankwerker bij een toonaangevend bedrijf’. Daarna geef je aan hoe je jezelf hebt ontwikkeld en welke vaardigheden je hebt aangeleerd. Dit kan in een aantal regels. Het is belangrijk dat je hierbij de vacaturetekst van het bedrijf goed in gedachten houdt. Stel jezelf de vraag: wat vind het bedrijf belangrijk om over mij te weten? Je kunt ook je competenties vermelden maar wijd hierover niet te veel uit. Aan het einde van de alinea kun je aangeven dat je deze vaardigheden graag bij het bedrijf waar je solliciteert wil inzetten.

Alinea 3
De derde alinea is meestal de laatste alinea van de brief. In deze alinea kun je benadrukken dat je interesse hebt in de functie en dat je graag een reactie van het bedrijf wil ontvangen. Ook wordt er in deze alinea verwezen naar het cv die als bijlage wordt toegevoegd. Een voorbeeld van de laatste alinea: ‘In mijn cv in de bijlage vindt u een uitgebreide omschrijving van mijn opleidingen en werkervaring. Naar mijn mening ben ik geschikt voor de functie van uw bedrijf en pas ik door mijn karaktereigenschappen prima in uw organisatiecultuur. Graag zou ik in een sollicitatiegesprek mijn motivatie voor deze vacature willen toelichten’.

Tot slot
Onderaan de brief noteer je een afsluitende zin. Dit kan bijvoorbeeld de volgende zin zijn: ‘In afwachting van uw reactie verblijf ik’. Dit is echter wel erg formeel. Je kunt er ook voor kiezen om het minder formeel te doen: ‘Graag ontvang ik bericht’ of ‘Graag zou ik een reactie ontvangen’. Dan kun je daaronder de afsluiting neerzetten. Dit is meestal: ‘Met vriendelijke groet’. Je kunt ook de laatste zin verwerken in de afsluiting. Dan wordt deze bijvoorbeeld: ‘In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet’. Daaronder zet je je handtekening en je naam. Helemaal onderaan de brief kun je nog noteren: ‘Bijlage cv’.

Zo maak je een goede CV voor sollicitaties

Voor de meeste sollicitaties heb je een cv nodig. Een curriculum vitae is een beschrijving van je opleiding, werkervaring en andere relevante informatie die je aan werkgevers kunt tonen bij je sollicitatie. De inhoud van je cv wordt meestal als volgt weergegeven.

Persoonlijke gegevens
Bovenaan het cv zet je jouw persoonlijke gegevens neer. Deze gegevens kunnen door het bedrijf gebruikt worden om contact met je op te nemen. Bedrijven zijn verplicht deze gegevens vertrouwelijk te behandelen en mogen deze zonder jouw toestemming niet voor andere doeleinden gebruiken dan voor de sollicitatie.

  • Voornaam en achternaam
  • Straat, huisnummer, postcode en woonplaats
  • Telefoonnummer  vast en eventueel ook mobiele nummer melden
  • e-mailadres
  • geboortedatum  en geboorteplaats
  • eventuele rijbewijzen

Profielschets
In een profielschets kun je kort weergeven wie je bent en waar je naar op zoek bent. In een profielschets worden ook wel competenties genoemd maar dat hoort aan het einde van het cv. In een profielschets kun je bijvoorbeeld beschrijven in wat voor soort organisatie je het beste tot je recht komt, of je in een team wilt werken en welke functies je het meeste aanspreken. Door een profielschets kun je bedrijven een beeld geven van je wensen. Dit is natuurlijk nuttig als je doelgericht op bepaalde functies solliciteert. Wanneer je op veel verschillende functies solliciteert is het belangrijk om je profielschets algemeen te houden anders bestaat de kans dat bedrijven zich niet herkennen in jouw wensen.

Werkervaring
het volgende onderdeel op je cv kan een beschrijving van de werkervaring zijn of een beschrijving van je opleidingen. In de praktijk kom je verschillende varianten tegen en daarom is er ruimte voor je eigen voorkeur. Wanneer je weinig opleidingen hebt gevolgd en veel werkervaring hebt opgebouwd is het voor het overzicht verstandig om je opleidingen eerst te noteren en daarna je werkervaring. Dan kunnen bedrijven namelijk meteen zien of je aan het gewenste opleidingsniveau voldoet. In de praktijk kijken de meeste bedrijven eerst naar de ‘harde’ eisen en daar horen ook de opleidingen bij. Wanneer deze helemaal onderaan staan moeten bedrijven het hele cv doorzoeken en dat is niet verstandig. Wanneer je echter bij maximaal vijf bedrijven hebt gewerkt kun je de werkervaring noemen voor je opleidingen.

Bij het benoemen van werkervaring kun je ook stages noteren. De meest recente werkervaring noteer je bovenaan en daaronder de eerstvolgende enz. Bij het noteren van de bedrijven en stages moeten een de volgende punten aan de orde komen:

  • Bedrijfsnaam en plaats
  • De datum waarop je bent begonnen en je werkzaamheden zijn beëindigd
  • De titel van uw functie
  • beschrijving van uw functie en de taken en verantwoordelijkheden die je had binnen het bedrijf.
  • Ook kun je projecten benoemen en bereikte resultaten.

Opleidingen
Ook bij opleidingen zet je de meest recente opleiding bovenaan en van daar af noteer je ze chronologisch naar beneden. Het is belangrijk om relevante opleidingen, cursussen en certificaten van trainingen te benoemen. Hou hierbij in de gaten dat bedrijven op opleidingsniveau en opleidingsrichting  kunnen selecteren.  Laat daarom per opleiding duidelijk de volgende informatie naar voren komen:

  • De periode  waarin je de opleiding hebt gevolgd.
  • Naam, richting en niveau van de opleiding. Bijvoorbeeld: MTS Werktuigbouwkunde niveau 4.
  • Naam van de school of onderwijsinstelling waar je de opleiding hebt gevolgd.
  • De plaats of locatie waar je de opleiding hebt gevolgd.
  • Het noemen van een vakkenpakket.
  • Noemen of je een diploma of certificaat hebt behaald.

Hobby’s Nevenactiviteiten
Hobby’s en nevenactiviteiten moeten alleen worden benoemd wanneer deze relevant zijn voor de uitoefening van je functie. Wanneer je bijvoorbeeld fysiek zwaar werk doet is het nuttig om op het cv te zetten dat je lid bent van een sportschool. Voor technische beroepen is het verstandig om een technische hobby op je cv te zetten zoals sleutelen aan auto’s. Daarbij is het belangrijk dat je de informatie en vaardigheden die je daarmee hebt opgedaan goed benoemd.

Vaardigheden en competenties
Bij het onderdeel vaardigheden kun je karkatereigenschappen en competenties benoemen die belangrijk zijn voor de uitoefening van je functie. Wanneer je bijvoorbeeld goed bent in computerprogramma’s zoals MS Word,  MS Excel, Outlook enz. is het belangrijk om deze te noemen op je cv wanneer je solliciteert op een baan waarbij deze vaardigheden van pas komen zoals een kantoorfunctie. Ook ervaring met bepaalde machines kunnen onder vaardigheden worden genoteerd wanneer dit van belang is voor de functiegroepen waarop je solliciteert. Bijvoorbeeld ervaring met kantmachines, draaibanken en heftruck rijden. Karaktereigenschappen kun je ook op het cv zetten. Probeer hierin niet te overdrijven. Een bedrijf zal in een later stadium van de sollicitatie je karaktereigenschappen kunnen testen in een assessment of een gesprek.

Referenties
Referenties kun je onder aan je cv noemen maar ook bij de werkervaring. Het is verstandig om van te voren aan bedrijven te vragen of je ze als referentie mag noteren. Een naam van een contactpersoon en een bijbehorende functie en telefoonnummer kun je op een lijst bijhouden. Deze gegevens moet je niet in een cv noteren omdat bedrijven waar je solliciteert dan onaangekondigd contact met deze personen op kunnen nemen. Zet daarom op het cv: ‘referenties op aanvraag’.

Solliciteren in drie stappen

Solliciteren is een uitdagende activiteit omdat je daarmee richting kunt geven aan je eigen loopbaan. Elke dag wordt er in Nederland op duizenden banen gesolliciteerd. Er is een grote kans dat op de banen die jij zoekt ook meerdere mensen solliciteren. Er heerst op de arbeidsmarkt concurrentie. Wanneer je, om welke reden dan ook, gaat solliciteren is het belangrijk om een aantal richtlijnen te hanteren. De term ‘richtlijnen’ geeft eigenlijk al aan waarvoor onderstaande tips bedoelt zijn, ze geven ‘richting’ aan je sollicitatie.

1 Weet wie je bent
Voordat je gaat solliciteren is het belangrijk dat je weet wie je bent en wat je kan. Zonder deze zelfanalyse kun je niet gericht zoeken op de arbeidsmarkt. Een belangrijke document hierbij is een curriculum vitae. Dit wordt meestal gewoon het cv genoemd. Hierop staat je naam, adres, woonplaats en andere contactgegevens. Daarnaast staat op het cv welke opleiding je hebt gevolgd en waar je dat hebt gedaan. Ook je werkervaring krijgt op volgorde van datum een plek op het cv. Hierdoor kunnen werkgevers zien of je een relevante opleiding hebt gevolgd en of je over de juiste werkervaring beschikt. Tegenwoordig worden aan cv

’s ook wel (pas)fotos toegevoegd. Over de meerwaarde daarvan lopen de meningen uiteen. Wel is het nuttig om boven aan het cv neutrale inlening te geven over wat je sterke en zwakke kanten zijn als werknemer. Met dat laatste heb je ook een belangrijk aanknopingspunt voor je zelfanalyse. In deze analyse draait het om jezelf in relatie tot de arbeidsmarkt. De zelfanalyse maak je voor jezelf en niet voor een bedrijf. Je beschrijft waar je goed in bent en wat je interessegebieden zijn. Je arbeidsverleden of je rol tijdens de opleiding kunnen hierbij goede bronnen zijn om informatie uit te putten. Je hobby’s zeggen veel over je interessegebieden. Als je aan teamsport doet zou je aan je teamgenoten kunnen vragen welke rol je in het team inneemt.  Ben je iemand die altijd initiatief neemt of kijk je liever de kat uit de boom? Schrijf deze eigenschappen over jezelf op papier.

Wanneer je in een grafisch of technisch beroepenveld solliciteert kan een portfolio ook interessant zijn. Deze kun je digitaal maken of op papier. Hierin kun je verschillende afbeeldingen plaatsen van projecten en opdrachten die je hebt uitgevoerd. Zo kun je jouw werkzaamheden daadwerkelijk visualiseren.

2 Weet wat je zoekt
Met de zelfanalyse als belangrijk uitgangspunt kun je jezelf goed voorbereiden op de arbeidsmarkt. Je weet nu wie je bent maar wat zoek je nu eigenlijk? Met algemene opleidingen heb je vaak ruime keus op de arbeidsmarkt. De keerzijde daarvan is dat er ook veel andere sollicitanten zijn die op dezelfde vacatures schrijven als jij. Je kunt als gevolg daarvan op elke functie gaan solliciteren in de hoop dat je een keer ‘raak schiet’. Dat is niet verstandig. Elk bedrijf wil namelijk graag dat mensen een gerichte keuze maken en die keuze goed kunnen motiveren. Ga daarom voor elke functie na of deze echt bij jezelf past. Leg voor de duidelijkheid de zelfanalyse naast eventuele vacatures. Lees zoveel mogelijk over functies die bij je opleiding en werkervaring passen. Leg in deze informatie verbanden. Ga na of je meer bij een grote organisatie pas of juist liever een kleine organisatie. Ook de organisatiecultuur kan verschillen tussen bedrijven. Zoek je een formeel bedrijf of informeel. Het is belangrijk dat je kunt motiveren waarom je een bepaalde keuze maakt. Tijdens een sollicitatiegesprek kunnen de verschillende motivaties weer aan de orde komen. Schrijf ze daarom op.

3 Weet waar je dat zoekt
Bij deze tip is het belangrijk dat je de vorige tips hebt doorlopen. Je hebt dan ik kaart wie je bent en wat je zoekt. Nu moet je nog op de juiste plek zoeken. Dit is de laatste jaren behoorlijk complex geworden. Vroeger kon je een sollicitatiebrief schrijven op een vacature in de krant. Dit wordt nog steeds wel gedaan maar veel vacatures komen nooit in de krant te staan. Netwerken zijn belangrijker dan ooit. Digitale netwerken zoals LinkedIn en Facebook worden door sollicitanten en bedrijven volop gebruikt om de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen. Het is belangrijk dat je lid bent van deze netwerken. Ook zoeken op vacaturebanken is nuttig al zijn niet alle vacatures vacant die daar op staan. Als bepaalde bedrijven je interesse trekken is het belangrijk om de websites van die bedrijven te zoeken. Een open sollicitatie per mail is tegenwoordig heel gebruikelijk. Wees daarin origineel door extra aandacht te besteden aan je cv of maak een eigen website met portfolio.

Tot slot
Wanneer je bovenstaande stappen hebt doorlopen heb je een indruk gekregen van wie je bent en wat je wilt op de arbeidsmarkt. Het solliciteren kan nu beginnen. Het kan zijn dat je aan bovenstaande tips nog onvoldoende informatie hebt. De kennisbank van Technisch Werken bevat meer informatie over solliciteren waardoor je alsnog antwoord op je vragen kunt krijgen.