Wat zijn de voordelen en nadelen LPG

Lpg wordt over het algemeen autogas genoemd. De afkorting lpg staat voor ‘Liquefied Petroleum Gas’. Dit betekend vloeibaar petroleum gas. Lpg kan als brandstof worden gebruikt in mengselmotoren (Ottomotor). Daarvoor moet echter wel een lpg installatie worden aangebracht. Deze installatie zet de vloeibare lpg weer om in gas. Dit gasmengsel bestaat uit propaan (C3H8) en butaan (C4H10). Er zijn een aantal voordelen voor het gebruikt van lpg als brandstof ten opzichte van bijvoorbeeld benzine en diesel.

Voordelen van lpg
De brandstof lpg heeft een aantal voordelen ten opzichte van diesel en benzine deze staan hieronder vermeld:

  • Het belangrijkste voordeel van lpg is de prijs van deze brandstof. De prijs van lpg ligt lager dan de prijs van benzine en diesel. Iemand die veel rijd per jaar kan daardoor veel geld besparen op brandstof.
  • Lpg is beter voor het milieu dan diesel en benzine. Dat komt omdat bij de verbranding van lpg veel minder CO2 wordt uitgestoten dan bij de verbranding van bijvoorbeeld benzine.

Deze twee voordelen zijn eigenlijk de enige twee voordelen die lpg heeft ten opzichte van diesel en benzine. Daarom wordt lpg in Nederland niet heel veel als brandstof gebruikt.

Nadelen van lpg
Hoewel er twee voordelen voor lpg genoemd kunnen worden zijn er ook nadelen. Het aantal nadelen van lpg ten opzichte van andere fossiele brandstoffen is best groot. Hieronder zijn een aantal belangrijke nadelen genoemd:

  • Lpg is niet overal verkrijgbaar. Niet elk tankstation verkoopt lpg.
  • Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
  • Het aanbrengen van een lpg-installatie vergt een investering van een paar duizend euro.
  • Daarnaast neemt de gastank waar de lpg in wordt opgeslagen ruimte in. Meestal wordt deze lpg-tank in de kofferbak van de auto geplaatst. Daardoor is er minder ruimte over voor bagage. Soms plaatst men een lpg-installatie ook op de plek van een reservewiel. Daardoor zal men het reservewiel op een andere plaats moeten vervoeren of geheel uit de auto moeten verwijderen.
  • De kosten voor het onderhoud van een auto die op lpg rijd zullen over het algemeen hoger zijn dan de onderhoudskosten voor een benzineauto of een dieselauto. Dit komt onder andere door de zwaardere belasting van de motor en het aanbrengen en onderhouden van een lpg-installatie (G1, G2 of G3 lpg-installatie)
  • Als men in het buitenland lpg gaat tanken zal men dikwijls gebruik moeten maken van zogenoemde vulplugjes.
  • Lpg auto’s zitten in een hogere gewichtsklasse waardoor de wegenbelasting hoger is dan een auto die op benzine rijd.

Vanwege deze nadelen is lpg in Nederland nog geen populaire brandstof. Voor veel mensen wegen de nadelen niet op tegen de voordelen van lpg. Toch kan in de toekomst een verandering ontstaan. Men wordt milieubewuster en lpg is een brandstof met een lage CO2 emissie. Misschien gaat de overheid rijden op lpg aantrekkelijker maken om daarmee indirect het milieu te besparen.