Wat is een CRM systeem?

Customer relationship management wordt ook wel aangeduid met de afkorting CRM. Dit is een Engelse naam voor het beheren van klantgegevens of relatiegegevens. Een CRM wordt ook wel relatiemarketing genoemd en verkoopbeheersysteem omdat het systeem voor commerciële doeleinden kan worden gebruikt. Doormiddel van een CRM systeem kunnen bedrijven efficiënter met klantgegevens omgaan waardoor ze slimmer kunnen ondernemen.

Wat staat er in een CRM systeem?
Een CRM-systeem is een geautomatiseerd systeem. Dit systeem wordt geïnstalleerd op een computer of meerdere computers die met elkaar kunnen communiceren via internet of intranet. In een CRM systeem staan gegevens van klanten. De contactmomenten van klanten zijn overzichtelijk gekoppeld in dit systeem zodat werknemers van een bedrijf zo effectief mogelijk de klant kunnen bedienen. Ze kunnen tijdens de contactmomenten met klanten ook gegevens uit eerdere contactmomenten raadplegen waardoor klanten sneller geholpen kunnen worden. Dit komt het commercieel belang ten goede van een onderneming.

In een CRM staan naast gegevens uit contactmomenten vaak ook de volgende gegevens:

  • Adres van de klant
  • Namen van contactpersonen
  • Kamer van Koophandel gegevens
  • Mailgegevens
  • Websites van de klant
  • Branche waarin de klant actief is
  • Wensen van de klant
  • Financiële gegevens zoals debiteurennummer en factuuradres