Wat is de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)?

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is een speciale regeling die door de overheid is ingevoerd om zelfstandige ondernemers tegen de negatieve financiële effecten van het coronavirus en de coronamaatregelen te beschermen. Deze regeling is speciaal bedoelt voor zelfstandige ondernemers. Daaronder vallen ook freelancers en zelfstandigen zonder personeel. Een gedeelte van deze ondernemers heeft gemerkt dat door de coronacrisis hun inkomsten zijn geslonken.

Waarvoor is Tozo bedoelt?

De Tozo voorziet in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud. Deze aanvullende uitkering wordt echter alleen betaald als het inkomen van de zelfstandig ondernemer door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt. Ook voorziet Tozo in een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen. Deze informatie is afkomstig van de website van de Rijksoverheid.

Voorwaarden voor aanvragen van de Tozo

Er zijn een aantal voorwaarden verbonden aan het aanvragen van de Tozo. Allereerst dient de aanvrager een zelfstandige ondernemer te zijn zoals een zzp’er, eenmanszaak, BV of een VOF. Daarnaast moet er een inschrijving in de Kamer van Koophandel hebben plaatsgevonden voor 17 maart 2020. De ondernemer die de aanvraag indient moet 18 jaar of ouder zijn en geen AOW uitkering hebben. Zowel de woonplaats van de ondernemer als de vestiging van het bedrijf dienen in Nederland te zijn. Tot slot dient de aanvrager minimaal 23,5 uur per week als ondernemer voor het bedrijf werkzaam te zijn.

Indienen van een Tozo aanvraag

De aanvraag van Tozo kan worden ingediend als de inkomsten van de ondernemer vanwege de coronacrisis zijn gedaald tot onder het sociaal minimum. Daarnaast kan de aanvraag worden ingediend als de ondernemer te maken heeft met liquiditeitsproblemen ten gevolge van de coronacrisis. Het indienen van een aanvraag voor Tozo kan eenvoudig worden gedaan via de website van de gemeente waar de ondernemer is gevestigd. Daarbij wordt gevraagd om persoonlijke gegevens en gegevens van de onderneming waaronder omzetcijfers en bankafschriften. Ook wordt gevraagd om met een DigiD in te loggen.