TU Delft maakt succesvolle testvlucht met schaalmodel energiezuinige Flying V in september 2020

De TU Delft heeft een succesvolle testvlucht gemaakt met een schaalmodel van een nieuw energiezuinig vliegtuig. Dit vliegtuig heeft een bijzondere V-vorm vandaar de naam Flying V. Het is op het eerste oog een futuristisch vliegtuig en dat is het niet alleen aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant. Zo is het vliegtuig voorzien van een moderne technologie. Dat moet er voor zorgen dat de Flying V aanzienlijk minder brandstof zal gebruiken dan reguliere vliegtuigen van luchtvaarmaatschappijen. Deze ontwikkeling kost natuurlijk geld en gelukkig is KLM bereid om het project van de TU Delft te ondersteunen. Het is tenslotte nog maar een test met een schaalmodel. KLM heeft echter financiële problemen als gevolg van de coronacrisis.

Flying V voor energiezuinig vliegen

De problemen staan een steun voor dit project vooralsnog niet in de weg. Het ontwerp dat ontwikkeld is door de TU- Delft werd vanochtend gepresenteerd onder toeziend oog van KLM-topman Pieter Elbers. De doelstelling is zuiniger vliegen. De luchtvaartsector staat bekend als grote vervuiler vanwege de emissie van CO2 van grote vrachtvliegtuigen en passagiersvliegtuigen. De Flying V moet zuiniger vliegen mogelijk maken. De V vorm zorgt er voor dat de passagiers en de vracht kunnen worden ondergebracht in twee delen die in een punt bij elkaar komen. Deze bijzondere vorm moet er voor zorgen dat er op vluchten 20 procent minder brandstof wordt uitgestoten. Daarnaast heeft het vliegtuig evenveel laadcapaciteit als de Airbus A350.