Technisch Werken

Zelfrijdende auto’s in 2020 mogelijk?

Vrijdag 8 november 2013 bracht autofabrikant opmerkelijk nieuws naar buiten. De autofabrikant heeft zich tot doelstelling gesteld om in 2020 de eerste autofabrikant te zijn die zelfrijdende auto’s verkoopt op de automarkt. Aan het einde van de maand november toont Nissan een aantal conceptauto’s. Dit gebeurt tijdens de Tokyo Motorshow.

De doelstellingen die Nissan zichzelf oplegt zijn hoog. Vanaf 2020 moeten meerdere auto’s van de autofabrikant over de nieuwste technologie beschikken waarmee auto’s zelfstandig kunnen rijden. Binnen twee autogeneraties moet de gehele modellenreeks van de autofabrikant over deze technologie beschikken.

Naast deze technologische ambities streeft de autofabrikant er ook naar om de prijzen ‘realistisch’ te houden. Een gemiddelde consument moet in staat zijn om de auto’s met de nieuwe technologie aan te schaffen. Desondanks zal het volgens de autofabrikant nog een behoorlijke tijd duren voordat de nieuwe technologie over de hele wereld verspreid is.

De technologie van zelfrijdende auto’s zorgt niet alleen voor een technische uitdaging. Er zijn veel ethische aspecten waar rekening mee moet worden gehouden. Wanneer auto’s zelfstandig kunnen rijden is het de vraag wie verantwoordelijk is wanneer er ongelukken gebeuren op de weg.

Reactie Technisch Werken
De ontwikkelingen op auto gebied bereiken hun toppunt wanneer auto’s voorgeprogrammeerd een route kunnen rijden. Dit klinkt natuurlijk ideaal maar er zijn verschillende aspecten waar rekening mee moet worden gehouden. Auto’s zijn machines en kunnen vaak niet zonder menselijke bestuurder, ook niet wanneer een auto beschikt over speciale technologie die er voor zorgt dat de auto zelfbesturend is. Er kunnen noodsituaties ontstaan die snel menselijk handelen noodzakelijk maken. Hierbij kan gedacht worden aan plotseling overstekende kinderen of fietsers. Het is zeer complex om ook voor die noodsituaties systemen te ontwikkelingen die er voor zorgen dat de boordcomputer de gevaren op de weg op de juiste waarde schat.

Een systeem aan boord van een auto die er voor zorgt dat de bestuurder minder alert hoeft te zijn kan er ook voor zorgen dat bestuurders minder aandacht hebben bij de weg en de verkeerssituaties. Wanneer er dan alsnog een noodsituatie ontstaat kunnen bestuurders moeilijk snel en effectief omschakelen en handelend optreden. Dit is een beetje te vergelijken met de navigatieapparatuur van auto’s. Wanneer deze apparatuur veelvuldig wordt gebruikt leren mensen niet meer zelf hun weg te vinden in het wegennetwerk. Hierdoor raken ze afhankelijk van navigatie. Dit kan ook zo zijn bij zelfrijdende auto’s. Rijden op de ‘automatische piloot’ is niet alleen een voordeel. Mensen worden nog meer afhankelijk van hun machines en voertuigen.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met , ,
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!