Youtube influencers leggen steeds meer de focus op duurzaamheid in 2019

Influencers op internet zijn mensen die een behoorlijke invloed hebben op hun omgeving omdat ze bijvoorbeeld veel volgers hebben op YouTube of andere social media. Influencers kunnen zowel trendsetters als trendwatchers zijn dat betekend dat ze zowel nieuwe trends kunnen invoeren als trends kunnen volgen en beoordelen. Dat maakt dat influencers niet meer weg te denken zijn in de wereld van mode en design. Omdat influencers midden in een dynamische wereld staan houden ze zich ook bezig met ontwikkelingen op de markt, maatschappij en economie.

Verduurzaming is hip
Een belangrijke ontwikkeling die niemand ontgaat is de verduurzaming van de maatschappij. Deze verduurzaming gaat veel verder dan het vervangen van een cv-ketel voor een warmtepomp of het plaatsen van zonnepanelen. Verduurzaming begint bij veel mensen een onderdeel van hun leven te worden een ‘way of life’. In plaats van plastic verpakkingen en het vragen om een plastic zak bij de kassa gaan mensen juist voor duurzame producten kiezen met een duurzame verpakking die hergebruikt of gerecycled kan worden. Influencers houden rekening met deze ontwikkeling. Het consumentisme in de mode dat zich onder andere uit in fast fashion wordt minder populair en minder gepromoot.

Kringloop en kringloopeconomie
Fast fashion is in feite snel en veel goedkope kleding kopen van grote winkelbedrijven. Fast fashion wordt meestal goedkoop gereproduceerd en gaat niet altijd lang mee. Daarvoor is die kleding ook niet bedoelt. Het gaat bij fast fashion namelijk om regelmatig van ‘look’ te veranderen. Zodra er een nieuwe trend of ontwikkeling is worden de ‘oude’ kleren weggedaan en wordt weer voor een bepaald budget nieuwe mode gekocht. Daardoor verdwijnt er veel kleding weer in de afvalverwerking. Gelukkig beland er echter ook kleding bij de kringloop en bij kledinginzamelacties voor Derdewereldlanden. Zo wordt gewerkt aan een kringloopeconomie.

CO2 neutraal
Influencers hebben inmiddels duurzaamheid tot een belangrijker onderwerp gemaakt. Mode mag wat hen betreft ook uit de kringloop komen. Oude mode kan weer nieuwe mode worden door creatieve mensen. Wanneer je zelf bent uitgekeken op je kleding kun je er andere mensen weer blij mee maken. Deze gedachte past in de circulaire economie. De verduurzaming kan een nieuwe trend worden in de mode maar niet alleen daar. Ook in talloze klusfilmpjes op YouTube wordt aandacht besteed aan verduurzaming. Denk hierbij aan filmpjes over hoe je een woning kunt isoleren of energie kunt besparen. Al deze ontwikkelingen dragen bij aan de reductie van de CO2 emissie in Nederland en is daardoor niet alleen goed voor het milieu maar ook voor het klimaat.