Technisch Werken

Waymo stopt met ontwikkeling zelfrijdende mini-auto’s in 2017

Waymo is een zusterbedrijf van Google en is gericht op de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Het bedrijf had in 2014 een prototype voor een mini zelfrijdende auto onthuld. Het bedrijf heeft bekend gemaakt dat ze deze ontwikkeling wil gaan stopzetten. De mini-zelfrijdende auto heeft van Waymo de naam Firefly gekregen. Technici van Waymo hebben op een blog geschreven dat deze Firefly onvoldoende mogelijkheden biedt voor het uitvoeren van geavanceerde tests.

De Firefly werd ontwikkeld door Waymo als een concept, het voertuig werd geïntroduceerd om de toekomst van zelfrijdende auto’s moest demonstreren. In eerste instantie had de Firefly helemaal geen pedalen en ook geen stuur. In een latere variant werd een stuur aangebracht die verwijderd kon worden indien dat gewenst was. Deze toevoeging werd gedaan om de toezichthouders gerust te stellen tijdens het uitvoeren van de testen met deze auto.

De maximale snelheid van de Firefly is 40 kilometer per uur. Volgens de technici van Waymo is het voertuig onder andere vanwege deze maximale snelheid niet geschikt voor het testen van zelfrijdende technologie voor auto’s. In plaats van de Firefly gaat het bedrijf Waymo in de komende tijd gebruik maken van aangepaste Chrysler Pacifica-MPV’s. Deze auto’s zijn een stuk groter dan de Firefly. Daarnaast hebben deze auto’s ook nieuwere sensoren. In totaal heeft Waymo ongeveer 600 Chrysler MPV’s in gebruik om testen uit te voeren.

Eerder had Waymo al bekend gemaakt dat ze niet meer van plan is om zelf een nieuwe auto te ontwikkelen. In plaats daarvan wilde het technologiebedrijf gaan samenwerken met reeds bestaande autofabrikanten. De Firefly blijft voor Waymo wel een stukje geschiedenis. Daarom zal de Firefly getoond worden bij speciale gelegenheden en daarnaast worden exemplaren van dit voertuig getoond in musea.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!