Verkooprecord BMW in maart 2016

In de maand maart van 2016 heeft automerk BMW voor het eerst meer dan 200.000 auto’s in een maand verkocht. Dit maakte BMW dinsdag 12 april 2016 bekend. Het bedrijf is positief over de verkoopvooruitzichten van 2016. Ten opzichte van de maand februari was de maand maart bijzonder succesvol op het gebied van autoverkoop. Ten opzichte van februari is de autoverkoop in maart gestegen met 2,9 procent.

De totale autoverkoop in maart kwam uit op 201.000 stuks. BMW heeft ook een aantal andere dochterautomerken onder haar autoconcern, namelijk Mini en Rolls-Royce. Deze dochtermerken zorgden gezamenlijk met BMW voor een totale verkoop uit op 240.659 auto’s. Deze autoverkoop is een stijging van 3,5 procent ten opzichte van februari 2016.

De verkoop van het merk Mini steeg met 6,6 procent. Dit heeft te maken met de grote vraag die consumenten hebben naar de Mini Clubman die onlangs geïntroduceerd is. De mini’s zijn zeer populair bij consumenten maar ook de vraag naar andere wagens die onder het BMW-concern vallen krijgen veel interesse uit de markt.

Verkoopdirecteur Ian Robertson van BMW heeft bekend gemaakt dat BMW in het eerste kwartaal van 2016 in totaal 557.600 wagens heeft verkocht. Dit is een stijging van bijna zes procent. De stijging komt vooral door een toenemende vraag naar auto’s van het autoconcern. Wereldwijd valt het op dat die vraag vooral in Azië en Europa aan het toenemen is. Door deze positieve resultaten is de directeur er van overtuigd dat BMW in 2016 hele goede resultaten zal laten zien.

Reactie van Technisch Werken
Een toename in de autoverkoop toont aan dat consumenten weer bereid zijn om geld uit te geven. Als er meer geld wordt uitgegeven is dat meestal een teken dat consumenten meer vertrouwen hebben in de economie. Vertrouwen is de belangrijkste basis voor een economisch stelsel. Hoe meer vertrouwen men heeft in de economie hoe beter het vaak gaat met de economie, andersom is echter ook vaak aan de orde geweest en heeft geregeld geleid tot een economische dip.

Niet alleen consumenten lijken meer vertrouwen te hebben in de economie. Eerder werd ook bekend gemaakt dat producenten meer vertrouwen hebben in de groei van hun bedrijven. Het aantal productieorders neemt toe en er wordt meer personeel aangenomen. Uitzendbureaus bemiddelen meer uitzendkrachten in de bouw en techniek. Daarnaast worden ook meer uitzendkrachten geplaatst bij andere bedrijven. Uitzendbureaus merken een toename in het aantal uitzenduren en krijgen een hogere omzet en marge. Het herstel van de Nederlandse economie blijkt voort te zetten in verschillende segmenten van het bedrijfsleven.