Technisch Werken

Unilever wil gebruik van nieuw plastic uiterlijk 2025 gehalveerd hebben

Het bedrijf Unilever wil het gebruik van nieuw plastic de komende jaren reduceren. Zo wil het bedrijf in 2025 het gebruik van nieuw plastic gehalveerd hebben. Daarvoor zou het totale plasticgebruik met meer dan 100.000 ton worden teruggebracht. In plaats van deze hoeveelheid plastic moet ander materiaal worden toegepast dat gerecycled en recyclebaar is. Dit bericht heeft CEO Alan Jope bekend gemaakt op maandag 7 oktober 2019 in een interview dat werd gehouden op nieuwszender CNBC.

Unilever is een bekend bedrijf dat wereldwijd levensmiddelen produceert en verkoopt. Veel levensmiddelen zijn verpakt in plastic verpakkingen. Dat zorgt voor een enorme afvalhoop wereldwijd. Het probleem met veel plastic afval is dat dit afval moeilijk gerecycled kan worden. Plastic afval is een groot probleem voor het milieu maar ook voor bedrijven is een overschot aan afval niet gunstig. De grondstoffen die voor plastic worden gebruikt zijn niet onuitputtelijk. Dat zorgt er voor dat bedrijven oplossingen moeten bedenken op weg naar de circulaire economie waarin het verwerken van nieuwe grondstoffen zoveel mogelijk tot een minimum wordt beperkt. Plastic afval zou als grondstof moeten worden beschouwd. Daardoor zou minder aardolie hoeven te worden gebruikt als grondstof voor plastic.

Unilever wil de komende tijd ook meer aandacht besteden aan het inzamelen van plastic verpakkingen. Deze verpakkingen zouden vervolgens verwerkt moeten worden en dan weer moeten worden doorverkocht als nieuw verpakkingsmateriaal. Tegen 2025 zouden alle plastic verpakkingen van het bedrijf herbruikbaar moeten zijn of ze zouden recyclebaar of composteerbaar moeten worden. Dan zou ook een kwart van het gebruikte plastic gerecycled moeten zijn. Daarnaast zou het bedrijf rond 2025 ieder jaar willen helpen om 600.000 ton plastic in te zamelen en te verwerken. “Het uitgangspunt van Unilever moet liggen bij het ontwerp – dus bij de vermindering van de hoeveelheid plastic die we gebruiken – om er vervolgens voor te zorgen dat het plastic dát we gebruiken steeds meer uit gerecyclede bronnen komt”, aldus Jope.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws