Uitzendorganisatie Randstad koopt Amerikaans uitzendbureau in 2016

Uitzendorganisatie Randstad gaat het Amerikaanse uitzendbureau Monster Worldwide overnemen. Uitzendbureau Randstad betaald voor de overname 429 miljoen dollar. Dat is omgerekend zo’n 387 miljoen euro. Monster Worldwide is een uitzendbureau dat vestigingen heeft in meer dan veertig landen wereldwijd. Randstad uitzendbureau gaat 3,40 dollar per aandeel betalen voor Monster Worldwide. Uitzender Monster Worldwide had in het afgelopen kwartaal een omzet van 151 miljoen dollar uit voortgezette activiteiten. De uitzendorganisatie had echter 124 miljoen dollar nettoverlies vanwege een grote voorziening die het bedrijf moest treffen.

Uitzendorganisatie Monster Worldwide behoudt haar eigen naam
Monster Worldwide heeft een aantal interessante oplossingen voor het voor het koppelen van werkzoekenden en werkgevers. Deze oplossingen hebben de aandacht van uitzendorganisatie Randstad er toe bewogen om Monster Worldwide te gaan overnemen. Het uitzendbureau Monster Worldwide blijft echter nog wel onder haar eigen bedrijfsnaam verder opereren op de uitzendmarkt. De inlijving van Monster Worldwide is overigens nog niet defintief. De overnamedeal moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouders. In kwartaal vier van 2016 hoopt Randstad de deal af te ronden. De kosten die gepaard gaan met de overname worden gefinancierd met bestaande kredietfaciliteiten.

Verschillende overnames door Randstad uitzendbureau
Randstad uitzendbureau is in 2016 zeer actief op de markt. De overname van Monster Worldwide is de zoveelste overname van Randstad in korte tijd. In juni werd door Randstad nog de freelance marktplaats Twago overgenomen en de Japanse branchegenoot Careo Group. Eind mei werd de aankoop van het Italiaanse uitzendbedrijf Obiettivo Lavoro nog bekend gemaakt door Randstad.

Weinig nieuwe overnames door Randstad in 2016
Hoewel Randstad uitzendbureau verhoudingsgewijs veel overnames heeft gedaan op de uitzendmarkt in de eerste helft 2016 zal het aantal overnames voor de rest van het jaar beperkt zijn volgens de uitzender. Randstad zal zich de komende tijd vooral gaan richten op het inpassen en aanpassen van de nieuwe organisaties die door de uitzendorganisatie zijn overgenomen.