Uitzendbureau moet creatief zijn in 2017

Uitzendbureaus moeten in 2017 nog vindingrijker aan de slag met de vacatures die ze ontvangen van hun klanten. Er ontstaat in verschillende sectoren een krapte aan beschikbaar personeel. In de techniek en de bouw is dit goed merkbaar. Installatiebedrijven zijn bijvoorbeeld dringend op zoek naar ervaren elektromonteurs en installatiemonteurs.

Vacatures voor technisch personeel

Uitzendbureaus krijgen ook steeds meer aanvragen voor ervaren onderhoudsmonteurs die zelfstandig storingen kunnen lokaliseren en oplossen in machines. Verder worden ook gespecialiseerde lassers veel gevraagd. Termen als fotolasser, zuivellasser, scheepslasser, leidinglasser en gecertificeerde lasser zie je steeds vaker in vacatures verschijnen. Ook voor deze werktuigbouwkundige functies is nauwelijks beschikbaar personeel te vinden op de arbeidsmarkt.

Creativiteit vereist op arbeidsmarkt

Nu de economie aantrekt en bedrijven het drukker krijgen blijkt er een tekort aan specialisten te ontstaan en blijven vacatures langer vacant. Bedrijven kunnen vaak de toename in de productie niet aan met het personeelsbestand dat ze op de loonlijst hebben staan. Daarom schakelen ze uitzendbureaus in om hun te helpen met hun personeelsbehoefte. Uitzendbureaus proberen met flexibel personeel zoals uitzendkrachten zowel tijdelijke als structurele oplossingen te bieden voor hun opdrachtgevers.

Omdat ook uitzendbureaus merken dat er minder ervaren sollicitanten op vacatures reageren zullen deze intermediairs creatief op zoek moeten naar geschikt personeel. Daarvoor worden dagelijks vacaturebanken afgezocht. Deze zoektermen worden steeds breder. Mechatronica is bijvoorbeeld een term die veel op vacatures in de werktuigbouw staan maar cv’s met mechatronica zijn masr zelden te vinden op intetnet. Daarom moeten uitzendbureau’s op zoek naar aanverwante termen zoals electronica en mechanica.

Uitzendbureaus in de techniek moeten veel verstand hebben van de techniek en hoed verbanden kunnen leggen tussen verschillende technische begrippen. Daardoor kunnen ze hun zoekopdrachten naar technische vakkrachten breder uitzetten. Het gebruik van vakjargon in zoekopdrachten is ook een effectief middel om de juiste kandidaten voor vacatures in de techniek te vinden. De gespecialiseerde uitzendbureaus in de techniek begrijpen de vacatures en de cv’s van kandidaten beter en kunnen daardoor effectief tot een match komen.