Tussen 2007 en 2014 zijn bijna 4 miljoen banen verdwenen in Eurozone

De economische crisis heeft in Europa grote gevolgen gehad voor de werkgelegenheid. Er zijn in de periode tussen 2007 en 2014 bijna 3,8 miljoen arbeidsplaatsen verdwenen in de eurozone. Dit bericht werd dinsdag 6 januari 2015 door het advies- en accountantsbureau Ernst & Young naar buiten gebracht. Het bericht van Ernst & Young kwam tot stand na een behoorlijke studie.

Krimp in werkgelegenheid per land
De krimp in banen verschilt sterk tussen de landen in de eurozone. Vooral Spanje maakte een sterke krimp door in het aantal arbeidsplaatsen. Sinds 2007 waren er in dat land bijna 3,3 miljoen banen verdwenen.  Ook in Griekenland vond een enorme krimp plaats in dat land verdwenen ongeveer een miljoen banen. In Italië verdwenen 871.000 banen en in Portugal vielen 570.000 arbeidsplaatsen weg. Nu zal je misschien denken: ‘dan komt het totaal aantal banen dat verdwenen is toch ruim boven de 4 miljoen’. Dit is echter niet het geval omdat er ook landen waren die juist een groei doormaakten in de arbeidsplaatsen. Een voorbeeld van zo’n land is Duitsland. In dat land kwamen er 2,2 miljoen banen bij.

Werkloosheid neemt af in Europa
Tijdens de economische crisis zijn er veel banen verdwenen. Dit heeft grote gevolgen gehad voor de arbeidsmarkt in verschillende landen. Ernst & Young verwacht echter dat de arbeidsmarkt in Europa zal herstellen. Op de middellange termijn zal de werkloosheid in de eurozone gaan dalen volgens het advies- en accountantsbureau.

Reactie van Technisch Werken
Het is niet ondenkbaar dat de werkloosheid in Europa daalt. Het consumentenvertrouwen in de eurozone neemt langzamerhand toe. Toch is het consumentenvertrouwen nog niet op het niveau van voor de economische crisis. Het consumentenvertrouwen hangt nauw samen met de koopkracht en de koopkracht is verbonden aan de inkomsten van de consumenten. Werk is voor veel mensen de belangrijkste inkomstenbron. Als mensen zekerheid hebben met betrekking tot hun baan durven ze meer geld uit te geven waardoor bedrijven meer omzetten en er eventueel een groei in arbeidsplaatsen kan worden gerealiseerd.