Technisch Werken

Tesla annuleert sommige orders voor Model 3 in 2016

Automaker Tesla is een bekend bedrijf op het gebied van luxe elektrisch aangedreven auto’s.  Het bedrijf heeft in het eerste kwartaal van 2016 bekend gemaakt dat ze goedkopere elektrische auto’s gaat produceren die ook voor de “gewone man” betaalbaar zijn. Hiervoor heeft Tesla het Model 3 ingevoerd. Dit model bleek een groot publiek aan te spreken. Binnen zeer korte tijd kreeg Tesla veel orders binnen van klanten die graag een Model 3 willen aanschaffen.

Tesla heeft echter bekend gemaakt dat ze meerdere grote orders voor de populaire auto heeft geannuleerd. Dit stond dinsdag 3 mei op de website Marketwatch. Tesla heeft per klant een maximum aantal auto’s vastgelegd dat men mag bestellen.  Voor het Model 3 mag men maximaal 2 auto’s per klant bestellen. Door de annulering van de grote orders kan men zich afvragen of het bedrijf Tesla wel de capaciteit heeft om aan de verwachtingen te voldoen.

Begin april werd Model 3 onthuld door topman Elon Musk. Vanaf het moment dat hij Model 3 aan de wereld had getoond konden geïnteresseerden een order plaatsen bij het bedrijf. Er werd een aanbetaling van 1000 dollar voor een plek op de wachtlijst verlangd door Tesla. Het Model 3 kost ongeveer 35.000 dollar. Dit bedrag is aanzienlijk lager dan de prijs die men voor de huidige modellen van Tesla moet betalen.  Dat Model 3 populair is onder een breed publiek blijkt uit het feit dat het bedrijf in een week tijd ongeveer 325.000 orders binnen kreeg.

Toen Tesla al 250.000 orders had binnen gekregen maakte de heer Musk al bekend dat er al twee keer zoveel orders binnen waren gekomen dan het bedrijf van te voren had verwacht.

Reactie van Technisch Werken

Het is natuurlijk prachtig als een groot publiek interesse heeft in het product dat je bedrijf wil maken. Een enorme order toestroom is geweldig maar het schept ook verwachtingen. De klanten willen niet teleurgesteld worden. Een bedrijf als Tesla moet ook de capaciteit hebben om aan de vraag van de klant te voldoen.  Dat is niet eenvoudig want Tesla is niet een bedrijf dat gericht is op massaproductie. Het bedrijf produceert luxueuze auto’s die tot voor kort slechts voor een klein publiek binnen bereik lagen. Het bedrijf moet met de invoering van Model 3 ook haar bedrijfsvoering aan passen. Tesla moet veel produceren en bovendien ook snel produceren. Kan Tesla dit aan?

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!