Technisch Werken

Technisch werk in 2014 een belangrijk onderdeel van de economie

De techniek zal ook in 2014 een belangrijke rol blijven spelen in de economie van Nederland. Scholen zijn op dit moment bezig om het imago van de techniek te verbeteren. Techneuten worden niet langer meer bestempeld als saai maar krijgen langzamerhand meer erkenning voor hun kwaliteiten in de techniek en technologie. Nederland raakt meer bewust van het belang van de techniek voor haar concurrentiepositie in de wereld. Met hoogstaande techniek en vooruitstrevende technologie worden nieuwe innovatieve producten op de markt gebracht.

Op de wereldwijde markt zijn echter veel concurrenten. De verbeterde wereldwijde logistiek en communicatie zorgen er voor dat consumenten steeds vaker producten over de grenzen heen kopen. Hierbij letten ze op prijs en kwaliteit. Een ideale verhouding tussen deze twee belangrijke aspecten zorgt er voor dat je een groot wereldwijd afzetgebied kunt hebben als bedrijf. Veel bedrijven streven hier naar. Ze bedenken nieuwe oplossingen en producten waarmee ze hun klanten kunnen bedienen.

Technologie is hip
Nieuwe technologie is hip. Bedrijven doen er doormiddel van marketing alles aan om mensen de indruk te geven dat ze altijd het nieuwste, snelste en beste moeten hebben dat op de markt te krijgen is. De reclames op televisie en via internet maken duidelijk welke ontwikkelingen en nieuwe producten er op dit moment te verkrijgen zijn. Nieuwe producten hebben een enorme aantrekkingskracht voor potentiële kopers. Men koopt niet alleen een product maar vooral ook een status. Met nieuwe technische gadgets kan iemand laten zien dat hij of zij vooroploopt in de markt. Dit is een belangrijk statussymbool.

Wereldwijde concurrentie
Veel technische producten zijn echter niet zo duur dat ze buiten het bereik liggen van potentiële kopers. Hierbij kan gedacht worden aan producten op het gebied van telecommunicatie, televisie en audiotechniek. De ontwikkelingen in deze branches maken een vogelvlucht. Er heerst een waar consumentisme op producten die in deze branches op de markt worden gebracht. Nederland zal haar best moeten doen om voorop te blijven lopen in de techniek. Nieuwe innovatieve systemen, producten en andere oplossingen moeten in hoog tempo op de markt worden gebracht. De concurrent is niet langer binnen je provincie of in je land aanwezig. Men moet concurreren met de wereld. Dat vereist een andere aanpak. Er zijn in de wereld heel veel bedrijven die hetzelfde kunnen maken als Nederlandse bedrijven.

Totaaloplossingen bieden
We zullen onze markt moeten beschermen en er voor zorgen dat Nederlandse producten staan voor kwaliteit. Op het gebied van zuiveltechniek heeft Nederland bijvoorbeeld al een wereldwijde goede naam. Ook in de medische sector doet Nederland het goed. Het is alleen jammer dat in veel andere sectoren Nederland onderdelen maakt die geïmplementeerd worden in andere producten. Hierbij kan gedacht worden aan onderdelen en systemen voor auto’s, treinen en vliegtuigen. Door het maken van slechts onderdelen voor deze grote producten hebben we nauwelijks invloed op het geheel en zijn we als toeleverancier afhankelijk van de ontwikkelingen die spelen bij het grote bedrijf waar we wat voor produceren.

Nooit stil zitten
Nederland zal daarom er alles aan moeten doen om zelf unieke complete producten te ontwikkelen en te fabriceren voor klanten. Made in Holland moet vaker op producten verschijnen en moet staan voor kwaliteit en technische innovatie. Als Nederland zich eenmaal zich eenmaal goed op de wereldmarkt heeft gepositioneerd zal het land een economische bloei doormaken. Het verwerven van een sleutelpositie op de markt is overigens slechts één stap. Nederland zal er ook alles aan moeten doen om haar technologische ontwikkelingen te beheren, te verbeteren en te verspreiden. De techniek is niet iets statisch het is dynamisch. Nederland mag nooit stil zitten en achter de feiten aanlopen. Als dat eenmaal gebeurd zal ze haar positie op de markt voorgoed kunnen verliezen. Technisch werk blijft ook in 2014 belangrijk.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!