Tankstations verkopen E10-benzine in plaats van Euro 95 vanaf 1 oktober 2019

Bij Nederlandse benzinepompen kan men vanaf vandaag, 1 oktober 2019, geen Euro 95 meer tanken maar E10 benzine. Deze E10 bevat tot 10 procent bio-ethanol. Dat maakt E10 benzine minder milieubelastend dan Euro 95. Vooral op het gebied van CO2 emissie is E10 beter voor het milieu. Een benzineauto die op E10 benzine rijd stoot gemiddeld twee procent minder CO2 uit dan hetzelfde voertuig op Euro 95 zou doen.

Nederland is niet het enige land dat E10 benzine heeft ingevoerd als vervanger voor de Euro 95. Dit is namelijk een maatregel vanuit Europa. In Europa wil men minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen en daarnaast de CO2 emissie beperken. Daarom wordt het gebruik van fossiele brandstoffen beperkt. Benzine kan men echter nog niet geheel vervangen door biologische brandstoffen. Daarom wordt benzine gedeeltelijk gemengd met zogenaamde bio-ethanol. Deze stof is niet afkomstig uit de fossiele aardolie maar uit maïs of suikerriet.

E10 zou een tussenoplossing kunnen vormen voor benzineauto’s op weg naar duurzamer wegverkeer. Toch zijn niet alle auto’s geschikt om op E10 te tijden. Met name oldtimers zouden niet geschikt zijn voor deze brandstof. Verder zouden ook bepaalde autotypes die gebouwd zijn na 2000 maar moeilijk E10 kunnen verbranden aldus Bert de Boer van de Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs. Ook branchevereniging Bovag heeft het over ongeveer 700.000 auto’s die mogelijk problemen hebben met de brandstof E10.