Stint fabrikant vraagt faillissement aan op maandag 29 oktober 2018

Een stint is een elektrisch aangedreven voertuig waarmee goederen en personen vervoerd kunnen worden. Het voertuig lijkt op een Segwway met daarvoor een grote bak die meestal groen van kleur is. Een stint werd vooral gebruik om goederen en pakketjes te transporteren in steden daarnaast was het elektrische vervoersmiddel erg populair bij kinderdagverblijven om kinderen te vervoeren van de opvang naar huis. Na een tragisch ongeval met de stint is het vervoersmiddel nader onderzocht en zijn er verschillende vragen ontstaan over de veiligheid en betrouwbaarheid van de stint.

Verbod op de stint
Het voertuig is van de weg gehaald door de overheid doormiddel van een verbod. Volgens eigenaar Edwin Renzen is de overheid niet bereid om in gesprek te gaan met de fabrikant van de stint over de manier waarop dit voertuig weer aan het verkeer kan deelnemen. Omdat deelname aan het verkeer op korte termijn in ieder geval niet mogelijk lijkt te zijn ziet de eigenaar naar eigen zeggen geen uitweg dan het bedrijf failliet te verklaren. Dit heeft de heer Renzen bekend gemaakt tegen RTL Nieuws.

Stint Urban Mobility

De stint wordt geproduceerd door een bedrijf uit Putten genaamd Stint Urban Mobility. Dit bedrijf ligt stil sinds de overheid heeft besloten dat elektrische bakfietsen niet meer de weg op mogen. Dat besluit kwam na het fatale ongeluk in Oss toen een stint in botsing kwam met een trein. Het ongeluk vond plaats op 20 september 2018 en had meerdere doden en gewonden tot gevolg en in heel Nederland werd met afschuw op dit drama gereageerd. Minister Van Nieuwenhuizen heeft het voertuig van de weg gebannen nadat Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een onderzoek had gedaan naar de veiligheid van de stint. Hieruit kwamen verschillend potentiële veiligheidsrisico’s naar voren. Er zou onder andere een probleem kunnen ontstaan met het remsysteem als de bedrading oververhit zou raken volgens het onderzoek.

Onderzoeken
De overheid neemt haar verantwoordelijkheid in de nasleep door zorgvuldige onderzoeken uit te laten voeren. Onderzoeken kosten echter tijd en dat heeft de fabrikant van de stint niet. Hij had afgelopen week een laatste gesprek met het ministerie. Dit gesprek leidde tot niets. “Het was geen gesprek. Ze gaan wachten op alle onderzoeken. Die tijd hebben wij eenvoudig niet” heeft Renzen aangegeven. In totaal werken er ongeveer dertig werknemers bij de fabrikant van de stint. Bij de toeleveringsbedrijven werken ongeveer twintig werknemers. Volgens Renzen is het voertuig nog steeds veilig. Hij vind het faillissement vooral erg voor zijn collega’s en partners. “Maar het ergst vind ik dat de oplossing die wij brachten voor een maatschappelijk probleem, wegvalt. Hoe moet dat nu met veilig en milieuvriendelijk vervoer van al die kinderen? Wij zijn nu weg, maar de problemen voor scholen en kinderopvang niet.”

Verbod op stint ter discussie
De stint doet al jaren aan het verkeer mee in Nederland. Sommige kinderopvangorganisaties in Nederland vinden het verbod op de stint ook geen verstandige beslissing. Zo heeft een kinderopvang uit Almere een kort geding aangespannen tegen het ministerie. Deze kinderopvang geeft aan dat het ministerie naar hun mening vooral in paniek het besluit heeft genomen om de stint van de weg te bannen. Daarbij zou nauwelijks rekening gehouden zijn met de belangen van de kinderopvangorganisaties. De opvang wil dat het TNO-onderzoek naar de veiligheid van de Stint wordt versneld. Naar verwachting zal pas aan het einde van dit jaar duidelijkheid komen over de veiligheid van de stint. Komende donderdag doet de rechter uitspraak in de zaak. Volgens Renzen maakt de uitkomst van de rechtspraak voor hem geen verschil meer. In de Volkskrant benoemd hij hierover “Daarvoor is er inmiddels te veel twijfel gezaaid over de betrouwbaarheid en de veiligheid van de Stint.”