Sinopec ziet winst slinken door lage olieprijs 2016

Het Chinese olieconcern Sinopec hweft in de eerste zes maanden van 2016 haar winst behoorlijk zien dalen. Zondag publiceerde het bedrijf een halfjaarbericht met daain de vvermelding van de lagere winst. Ten opzichte van de eerste helft van 2015 bleef er voor het bedrijf ruim twintig procent minder winst over. de winst van Sinopec kwam uit op een kleine 20 miljard yuan. Dit is omgerekend 2,7 miljard euro.

De winstdaling is niet uitzonderlijk. Ook andere bedrijven in de wereld die actief zijn in de petrochemische branche hebben veel last van de zeer lage olieprijzen. Er ontstaat echter wel veel marge op de productie van autobrandstoffen. Ook in de productie van smeermiddelen en chemicaliën worden hogere marges gedraaid.  De opbrengsten uit de productie van ruwe olie vallen echter tegen. De totale omzet in de petrochemische branche zakte met bijna een zesde en kwam daarbij uit op omgerekend 118 miljard euro.

Gemiddeld brengt een vat olie ongeveer 41 dollar op in de eerste helft van 2016. Dit bedrag ligt ongeveer 39 procent lager dan de eerste zes maanden van 2015. Sinopec bestaat uit verschillende divisies.  De divisie die gericht is op het opsporen en oppompen van olie uit de aardkorst draaide flink verlies. De raffinagetak van Sinopec had echter een verdubbeling van haar operationele winst.

Reactie van Technisch Werken

Uit dit bericht wordt duidelijk dat ook Chinese bedrijven last hebben van de lage olieprijs.  Een ander gegeven is dat nu duidelijk is waar het prijsverschil blijft, De consument betaald namelijkin maar een fractie minder aan de pomp. Het verschil in de lage prijs voor ruwe olie en de brandstofkosten zit in de raffinaderijen.  Die blijken te profiteren van het prijsverschil en houden de prijzen van diesel, benzine en lpg kunstmatig hoog. De consument die diesel, lpg of benzine tankt merkt niet veel verschil. Daarnaast wil de overheid ook de accijns graag verhogen ook omdat de consument het toch niet zou merken. Dat is natuurlijk een vreemd spelletje maar duidelijk is wel dat de consument wel meer voor diesel, bezine en lpg moet betalen als de olieprijs stijgt en dat de prijs van deze fossiele brandstoffen niet evenredig daalt als de olieprijs daalt.