Proeven met zelfrijdende treinen in 2018

Zelfrijdende treinen zijn minder vaak in het nieuws dan zelfrijdende auto’s toch worden onder andere in Nederland wel systemen ontwikkeld die het zelfrijden of autonoom rijden van treinen mogelijk maken. Het komende jaar zal spoorbeheerder ProRail in Nederland op verschillende trajecten proeven doen met zelfrijdende treinen. ProRail wilde al eerder zelfrijdende treinen op de Nederlandse sporen testen maar moest nog afspraken hierover met andere partijen maken. Daarnaast werden de procedures die hiervoor vereist zijn niet afgerond. Om die reden worden de testen met zelfrijdende treinen pas in 2018 gestart.

De eerste proef met zelfrijdende treinen
De eerste proef met zelfrijdende treinen staat gepland op het traject van de Betuwelijn. Op dit traject zal worden gereden met een goederentreinen die uitgerust is met speciale software en andere apparatuur die het zelfstandig rijden van treinen mogelijk maakt. Er wordt hierbij samengewerkt met het bedrijf Alstom. Dit is een bedrijf dat het systeem voor het automatisch rijden van treinen ontwikkelt.

Testtrajecten voor zelfrijdende treinen
Voor de provincie Groningen is een proef gepland met automatisch rijdende treinen voor personenvervoer. Ook in dit geval is er sprake van een samenwerkingsverband. Dit samenwerkingsverband bestaat uit het ov-bedrijf Arriva en de provincie Groningen. Sommige trajecten krijgen extra aandacht vanwege bijzondere civiele bouwwerken. Dit is het geval bij de Schipholtunnel. Er wordt gekeken of de schipholtunnel geschikt is voor zelfrijdende treinen. Dat wordt ook gedaan bij het traject tussen Amsterdam en Eindhoven.

Zelfrijdende treinen de toekomst?
Het testen van zelfrijdende treinen wordt niet voor niets gedaan. Treinen die zijn uitgerust met een systeem dat autonoom rijden mogelijk maakt kunnen veel dichter op elkaar rijden. Daardoor zouden meer treinen kunnen worden ingezet in drukke trajecten. Daarnaast kunnen zelfrijdende treinen grotendeels geautomatiseerd worden ook op het gebied van energieverbruik. Deze treinen zouden minder energie gebruiken en dus meer CO2 neutraal (of minder milieubelastend) zijn dan andere treinen die door een machinist worden bestuurd.

Levels van automatisering van treinen
Dat klinkt natuurlijk allemaal heel interessant maar zover is het nu nog niet. Er zijn verschillende mogelijkheden om treinen te automatiseren. Dit houdt in dat treinen eerst een beetje geautomatiseerd kunnen worden totdat de stand der techniek zo hoog is dat volledige automatisering van een treinrit mogelijk is. ProRail test het komende jaar een systeem dat vier niveaus kent. Dit systeem werkt oplopend van treinen die een beetje geautomatiseerd zijn. Deze krijgen een niveau 1. Het systeem loopt op tot treinen die volledig geautomatiseerd zijn. Deze treinen komen in niveau 4. Het testen begint echter op niveau 2. Op dit niveau is de machinist nog in de cabine aanwezig.