Pitstop als oplossing tegen volle treinen vanaf 2016?

De NS heeft in bepaalde gebieden van Nederland te maken met een enorme piekdrukte. Daardoor zijn treinen boordevol passagiers en dat komt het comfort, de veiligheid en het humeur van de treinreizigers niet ten goed. De NS heeft daarom verschillende oplossingen overwogen om deze situatie effectief aan te pakken. Een oplossing die waarschijnlijk wordt ingevoerd is het aanleggen van twee zogenoemde pitstraten. In deze pitstraten kunnen kapotte treinen sneller hersteld worden zodat ze weer kunnen worden ingezet op het spoor. Daardoor kunnen er meer treinen worden gebruikt en kunnen de treinreizigers worden verdeeld over meer treinen.

Pitstraten voor treinen
Er worden twee pitstraten in gebruik genomen. In Leidschendam en Onnen worden de pitstraten voorzien van ervaren monteurs. Deze monteurs moeten er voor zorgen dat een trein met mankementen binnen 24 uur weer ingezet kan worden op het spoor. Over het algemeen moet een trein na ongeveer 13 uur weer gebruiksklaar zijn. Deze reparatietijd is aanzienlijk korter dan de gemiddelde hersteltijd voor een trein in de afgelopen jaren. Deze gemiddelde hersteltijd bedroeg 47 uur. Dit is vrij lang en dat had verschillende redenen. De onderdelen die benodigd waren voor de reparaties waren vaak niet op voorraad. Daardoor stonden treinen lang stil voordat de reparatie daadwerkelijk plaats kon vinden.

Pitstopcoördinators
Bij de pitstraten worden pitstopcoördinators ingezet. Deze coördinators gaan na het constateren van het mankement meteen aan de slag met het bestellen van de benodigde onderdelen. Er worden vier speciale machinisten ingezet die de trein ophalen en vervolgens verplaatsen richting de pitstraat. Daar gaan de monteurs in de pitstop meteen aan de slag met de trein. Het is de bedoeling dat de reparaties aan treinen door de nieuwe werkwijze aanzienlijk korter worden. Door kortere reparaties kunnen duizenden zitplaatsen van treinen weer eerder worden ingezet op het traject. Het aantal zitplaatsen dat door reparaties uit de roulatie raakte was gemiddeld 7000. Door de invoering van pitstraten zou het aantal zitplaatsen dat uit de roulatie raakt ongeveer 3000 zijn en 1500 sta-plaatsen.

Reactie van Technisch Werken
Dat de autosport nog eens wat zou kunnen betekenen voor het treinverkeer per spoor. De pitstraten lijken een interessante oplossing. Toch is het hierbij ook afwachten hoe deze oplossing in de praktijk uitpakt. Er zijn nogal wat factoren die een invloed hebben effectiviteit van dit montageproces. Dit komt omdat er verschillende personen zijn die goed met elkaar moeten communiceren om het montageproces succesvol te laten verlopen. Dit zijn niet alleen de pitstopcoördinators ook de monteurs en de machinisten moeten met elkaar communiceren. In communicatie kunnen fouten ontstaan. Het systeem moet dus ook in de praktijk goed werken.