Nederlandse Energie Maatschappij betaald geld terug in 2016

Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) gaat klanten compensatie bieden als ze in het verleden te weinig korting hebben gekregen op het energiecontract dat ze hebben afgesloten. Deze toezegging heeft de energiemaatschappij aangegeven bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De klanten zijn in het verleden voor een aantal tientjes per klant benadeeld. In totaal zou het volgens de ACM om een aanzienlijk bedrag gaan. Een exact bedrag wordt echter niet genoemd. De NLE verkocht in de periode 2012 en 2013 aan consumenten een product met een zogenoemde Vaste Klanten Korting op de energietarieven.

Deze korting werd aan consumenten betaald nadat deze een volledig jaar de energie hadden afgenomen van de NLE. In de praktijk werd de korting echter uitgekeerd op basis van de eerste jaarnota die de consument ontving. Als klanten eerder hun meterstanden door hadden gegeven dan het einde van het jaar liepen ze een deel van de korting mis. Volgens de ACM heeft de NLE de fout niet bewust gemaakt. De fout wordt rechtgezet door de NLE.

Reactie van Technisch Werken
De wereld van energieleveranciers is een wereld van contracten en acties. Bedrijven doen er alles aan om het vertrouwen van klanten te winnen en te behouden. De NLE moet daarom extra goed haar best doen om het vertrouwen te herwinnen. Het terugwinnen van het vertrouwen kan alleen als ze de klanten compenseren.