Nederlandse consumentenvertrouwen positief in april 2016

Het consumentenvertrouwen wordt in Nederland doormiddel van indexcijfers in kaart gebracht. Aan de hand van deze indexcijfers kan men zien hoe het met het consumentenvertrouwen in Nederland gaat. Het consumentenvertrouwen is een belangrijke indicator over hoe men zijn of haar eigen koopkracht als consument beleefd. Als het goed gaat met het consumentenvertrouwen wordt in de praktijk vaak ook meer geld besteed door consumenten. Als het daarentegen slecht gaat met het consumentenvertrouwen ziet men vaak dat consumenten juist geld gaan sparen en minder geld gaan uitgeven.

Ontwikkelingen in het consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen is geen vaststaand gegeven. In plaats daarvan verandert het consumentenvertrouwen voortdurend. Dit heeft onder andere te maken met de arbeidsmarkt en de werkgelegenheid. Het consumentenvertrouwen was bijvoorbeeld in maart 2016 nog op min 4 geïndexeerd. In april kwam het consumentenvertrouwen uit op 1. Dit heeft het  Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag gemeld. Volgens het CBS verandert ook het oordeel over het economisch klimaat in Nederland en neemt tevens de koopbereidheid iets toe. De koopbereidheid steeg van min 2 naar min 1.

Wat zegt het indexcijfer over het consumentenvertrouwen?
Als je een indruk wil krijgen over de waarde van een indexcijfer zal je moeten kijken naar de ontwikkelingen in het consumentenvertrouwen over een langere periode. Als men kijkt naar het gemiddelde indexcijfer voor het consumentenvertrouwen over de afgelopen  twintig jaar dan ziet men dat dit indexcijfer uit komt op min 8. In die twintig jaar zijn enorme schommelingen geweest in het consumentenvertrouwen. Het consumentenvertrouwen kwam bijvoorbeeld in april 2000 uit op de hoogste stand ooit gemeten namelijk op 27. Drie jaar later daalde het consumentenvertrouwen tot het laagste punt in februari 2013. Toen kwam het consumentenvertrouwen uit op min 44.

Reactie van Technisch Werken
De economie hangt samen door vertrouwen. Als mensen vertrouwen hebben in de economie gaat het vaak ook beter met de economie waardoor het vertrouwen weer wordt bevestigd. Dit is de bekende opwaartse spiraal. Door deze positieve ontwikkeling kan de economie enorm groeien. Het is echter ook mogelijk dat er een neerwaartse spiraal optreed. Dit is precies het tegenovergestelde effect en zorgt er voor dat de economie onderuit gaat. Daarom blijft de economie kwetsbaar en onzeker. Vaak proberen overheden en financiële instellingen het vertrouwen van burgers en consumenten te versterken door bewust positieve berichten te benadrukken zoals ook dit bericht.