Nederlandse bedrijven investeren gezamenlijk 2 miljard in online advertenties in 2019

Online adverteren is aanzienlijk gegroeid de afgelopen jaren. In 2010 investeerden alleen bedrijven in Nederland ongeveer 954 miljoen euro in online advertenties. Toen werd er nog in televisie reclames 975 miljoen euro gestoken. Inmiddels is dit bedrag dat geïnvesteerd wordt in online advertenties opgelopen naar ongeveer 2 miljard euro in 2019. Dit bericht is belend gemaakt door de onlinemarketingclub IAB en Deloitte. Bedrijven die online adverteren noemen dit eenvoudig weg ‘digital’ in marketingjargon. Het digital adverteren is inmiddels ruim de grootste in de advertentiemarkt. Ieder jaar wordt er door de bedrijven gezamenlijk ongeveer 2 miljard euro gestoken in het marketingbudget voor digitale advertenties. Dat is een fors bedrag dat voor een groot deel ten koste gaat van reclame via andere kanalen zoals dagbladen, televisie en kranten.

Steeds meer bedrijven vinden internet een ideaal middel om advertenties te verspreiden. Webshops en grote winkelketens gebruiken digitale advertenties al jaren. Ook bedrijven in de bouw en uitzendbureaus gebruiken advertenties om hun bekendheid in de markt te vergroten. Dit is niet zonder effect want de arbeidsmarkt en de techniek is voor een groot deel gedigitaliseerd. Denk hierbij ook aan opleidingsinstituten die proberen zoveel mogelijk nieuwe leerlingen te interesseren in de techniek. De komende jaren zullen bedrijven alleen maar meer geld investeren in de online marketing. Toch zijn er ook steeds meer restricties. Bedrijven moeten nauwgezet regels opvolgen met betrekking tot de privacy. Ook zijn er berichten over belasting voor grote techreuzen zoals Google die veel geld halen uit online advertenties. Dat kan voor nieuwe ontwikkelingen zorgen in de online advertentiemarkt.