Nederlandse bedrijven doen mee aan bouw Duits-Deense tunnel vanaf 2016

Duitsland en Denemarken zijn van plan om een grote tunnel aan te leggen tussen de Duitse en Deense kust. Door de nieuwe tunnel zou men vanuit Duitsland sneller in Denemarken komen en andersom ook. Er zijn verschillende bedrijven betrokken bij de bouw van de grote tunnel die wel 18 kilometers lang wordt.  Ook Nederlandse bedrijven hebben contacten getekend voor de bouw van deze lange verkeerstunnel. De Nederlandse bedrijven Bskalis, Bam en Van Oord hebben inmiddels hun contract getekend en kunnen nu meedoen aan de bouw van de tunnel waardoor een vierbaans weg en een spoor gaan lopen die Denemarken en Duitsland aan elkaar gaat verbinden. Maandag 30 mei 2016 werd dit bericht bekend gemaakt.

Bouwbedrijf BAM

Het was echter al eerder bekend dat Nederlandse bedrijven zouden meedoen aan deze enorme klus. Het ondertekenen van de contracten duurde echter kanger dan verwacht vanwege een klacht over de aanbesteding. Het bouwbedrijf BAM is betrokjen bij het bouwproject van de tunnel via een zogenaamde joint venture. De BAM zal de bouw van de tunnel voor zijn rekening nemen. Het samenwerkingsverband ontvangt er 3,4 miljard euro voor. Het Nederlandse bouwbedrijf ontvangt voor haar werk ongeveer een kwart van dit bedrag.

Baggerwerk

De bekende Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord doen ook mee met het tunnelproject. Dit verloopt via een ander consortium. De baggeraars zijn betrokken bij het graven van de geul die nodig is voor de 18 kilometer lange tunnel. De tunnel wordt in deze geul afgezonken. Ze baggeraars ontvangen elk 300 miljoen euro voor hun bijdrage aan het project.

Langste verkeerstunnel

De nieuwe tunnel tussen Duitsland en Denemarken wordt de zogeheten Fehmernbelt-verbinding. Dit wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld. In de tunnel wordt een dubbele spoorlijn aangebracht en daarnaast wordt in de tunnel een vierbaansweg aangelegd. Tot heden maakt men veel gebruik van een veerboot voor deze route of verbinding.  Dat duurt gemiddeld een uur reistijd.  Als men over de weg wil rijden zal men een omweg van 160 kilometer moeten maken via het Deense Jutland. De nieuwe tunnel biedt een uitkomst.  Via de trein in de tunnel kan men dezelfde afstand in 7 minuten afleggen en met de auto in tien minuten.

Reactie van Technisch Werken

De Nederlandse bedrijven zetten zich met dit project weer duidelijk op de kaart. Het is een opsteker voor Nederlandse bedrijven dat ze kunnen concurreren met andere bedrijven in de wereld en dit project voor een deel mogen uitvoeren. Dergelijke grote projecten bieden naast naambekendheid ook continuïteit en dat is nog steeds geen overbodige luxe hoewel de bouwsector wel aan het herstellen is in Nederland.