Technisch Werken

Nederlandse teams aan de leiding in de World Solar Challenge van oktober 2017

Nederlandse zonneauto’s doen het meestal goed bij internationale wedstrijden. Ook bij de World Solar Challenge van 2017 staan de Nederlandse deelnemers in de top. Op de eerste plaats staat de zonneauto van de studenten uit Delft en daarna volgt het team Eindhoven. Beide teams gaan nog steeds aan de leiding na de vierde dag van de World Solar Challenge. Op de derde plaatst staat het studententeam uit Twente met hun auto die rijd op zonne-energie.

World Solar Challenge
De World Solar Challenge wordt gehouden in de Australische woestijn. Aan deze wedstrijd doen in totaal ongeveer vijftig auto’s uit circa 25 landen mee. Deze auto’s worden allemaal door zonlicht in beweging gebracht. Daarvoor zijn de auto’s uitgerust met zonnepanelen. Het is de bedoeling dat het zonlicht wordt omgezet in elektrische stroom die de voeding biedt voor de elektromotor van deze voertuigen. De solarauto’s zijn lichte auto’s met een gestroomlijnde vorm. Daarnaast zijn er zonnepanelen aangebracht op een manier die er voor zorgt dat er zoveel mogelijk zonlicht wordt opgevangen. Dit geeft de auto’s van de World Solar Challenge een bijzondere, futuristische uitstraling.

Efficiëntie boven snelheid
Er zijn verschillende soort klassen waarin de race wordt gehouden. Zo is Solar Team Eindhoven in de leiding in de Cruiser-klasse voor gezinsauto’s. De Stella Vie is gebouwd door studenten van de TU Eindhoven. Deze auto werd op de vierde dag in Australië op snelheid weliswaar ingehaald door studenten uit het Duitse Bochum. Toch is dat niet belangrijk want in deze klasse worden de teams niet beoordeeld op snelheid maar op efficiëntie van het voertuig. Op dit moment heeft het team uit Eindhoven het grootse deel van de afstand afgelegd met vijf personen in het voertuig. Daardoor is deze solarauto efficiënter dan het Duitse team. In het Duitse voertuig zitten namelijk minder personen.

Racen met solarauto’s
Er is echter ook een zogenaamde raceklasse. In deze klasse staat de RED Shift uit Twente nog steeds op de derde plaats. Helemaal op kop rijdt de Nuna9 uit Delft. Het is echter nog spannend wie op de tweede plaats of derde plaats zal eindigen omdat de nummers twee, drie, vier en vijf dicht bij elkaar rijden.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!