Technisch Werken

Nederland heeft hoogste accijns op benzine in Europa

De Nederlandse staat heft van alle landen in Europa de hoogste accijns op benzine en lpg. De accijns voor benzine is 77 cent per liter exclusief btw. Geen enkel land in Europa heeft zo’n hoge accijns op benzine. Italië en Verenigd Koninkrijk heffen verhoudingsgewijs ook veel accijns op brandstof. Desondanks is de accijns op benzine in Nederland nog vier procent hoger dan Italië en zeven procent hoger dan het Verenigd Koninkrijk. Nederland staat aan de top.

De ranglijst van de landen met de hoogste accijns op brandstof is opgesteld door Nove. Dit is de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche. Bij deze organisatie zijn ongeveer duizend zelfstandige tankstations aangesloten. Directeur Erik de Vries van Nove geeft aan dat veel particulieren en bedrijven er voor kiezen om te tanken in buurlanden waar de brandstof goedkoper is. In plaats van de staatskast van Nederland te laten groeien zorgt de hoge accijns er juist voor dat de staatskas van de buurlanden groeit. Erik de Vries schat dat het weglekeffect voor veel gederfde inkomsten zorgt. In totaal zou het weglekeffect volgens hem oplopen tot ruim 600 miljoen.

Reactie van Technisch Werken
De auto is voor de Nederlandse staat al jaren lang een belangrijke ‘melkkoe’. Alles wat met auto’s te maken heeft wordt duurder. Het autorijden in Nederland is verhoudingsgewijs duur als je het vergelijkt met andere landen in Europa en de rest van de wereld. Desondanks zijn veel mensen afhankelijk van een auto. Nederland heeft een dicht wegenetwerk en zonder een auto komen veel mensen niet of moeilijk op het werk. De Nederlander is voor een groot deel gebonden aan een auto omdat het openbaar vervoer niet overal komt.

Daarnaast wordt het openbaar vervoer niet altijd betrouwbaar geacht. Minder autogebruik stimuleer je niet door hoger accijns. Dat weet de overheid ook wel. Daarom denken ze met hogere accijns op brandstof verzekerd te zijn van een grote inkomstenbron voor de staatskas. In grensstreken zal men echter graag naar het buurland gaan om daar de tank vol te gooien. Dit weglekeffect is juist schadelijk voor de overheid en niet in de laatste plaats voor tankhouders aan de grens.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!