Multinationals willen grotendeels overstappen op elektrisch rijden vanaf 2017

Elektrisch rijden wordt gestimuleerd door overheden. De wet- en regelgeving op dit gebied wordt steeds concreter. In Europa wordt de productie van elektrische auto’s ook gemotiveerd. Verschillende autoproducenten hebben al in de gaten dat de benzinemotor en de dieselmotor langzamerhand uit de auto’s zullen verdwijnen. Op die manier zal de uitstoot van het gemotoriseerde wegverkeer verminderen. Elektrisch rijden en duurzaamheid gaan goed samen. Veel bedrijven zien daarom ook kansen voor elektrisch rijden in hun organisatiebeleid.

Mobiliteitsinitiatief EV100
Elektrisch rijden past goed binnen het maatschappelijk verantwoord ondernemen dat ook wel aangeduid met de afkorting mvo. Wereldwijd zijn er ongeveer een tiental bedrijven die volledig de focus gaan leggen op elektrisch rijden als het gaat om transport. Dit zijn de bedrijven IKEA, Unilever, Vattenfall, Deutsche Post DHL en LeasePlan. Deze bedrijven hebben afspraken gemaakt in een mobiliteitsinitiatief EV100. De initiatiefnemers zijn van mening dat deze mobiliteitsinitiatief EV100 momenteel het enige zakelijke initiatief is dat het rijden met elektrische voertuigen stimuleert.

Deze bedrijven hebben de belofte gedaan dat in 2030 in totaal 100 procent van alle personenauto’s die door hen worden gebruikt elektrisch zal zijn aangedreven. Ook de lease-auto’s die door deze bedrijven worden gebruikt zullen elektrisch aangedreven zijn. Voor vrachtwagens tussen de 3,5 en 7,5 ton zal deze doelstelling voor minstens de helft gaan gelden. Wanneer deze bedrijven een taxi’s bestellen of auto’s zullen huren zal eveneens van elektrische voertuigen gebruik worden gemaakt.

Elektrisch rijden populairder maken
De bedrijven hebben naast deze belofte ook de belofte gedaan dat ze zich ook zullen inzetten voor het inrichten van een geschikte infrastructuur voor elektrische voertuigen. Hierbij kan men denken aan het plaatsen van voldoende laadpalen voor elektrische voertuigen. De werknemers van de bedrijven zullen ook hun werknemers op de hoogte brengen met betrekking tot de mogelijkheden van elektrisch rijden. Op die manier hopen de bedrijven dat de werknemers ook zelf de keuze maken voor elektrisch rijden. De kosten voor het overstappen van een benzineauto of dieselauto naar een elektrisch model zullen ook naar beneden worden gebracht.