Technisch Werken

Meer laadpalen voor elektrische auto’s vanaf 2016

Elektrisch rijden wordt populairder in Nederland en de rest van Europa. Nu er steeds meer elektrische auto’s worden verkocht komt er een grotere druk te staan op het huidige netwerk van laadpalen. Elektrische auto’s kunnen nog lang niet overal opgeladen worden in Nederland terwijl de auto’s met verbrandingsmotoren wel vrijwel overal kunnen worden voorzien van fossiele brandstoffen zoals benzine, diesel en gas. Dit gebeurd over het algemeen bij benzinepompen. Voor elektrische auto’s is er echter veel minder landelijke dekking voor oplaadpunten. Minister Henk Kamp van Economische Zaken is van plan om nog eens 1,5 miljoen euro extra vrij te maken voor het plaatsen laadpalen voor elektrische auto’s.

Op dit moment worden al 10.000 oplaadpunten geplaatst in Nederland. dit wordt betaald vanuit een bestaand budget. De bodem van dit budget is echter in zicht en eerder in zicht dan men van te voren had aangenomen. Doordat de regering nu extra geld gaat vrijmaken kunnen nog eens 3.000 extra laadpalen worden geplaatst. Minister Kamp geeft aan dat de cijfers duidelijk maken dat het goed gaat met elektrisch vervoer in Nederland. Met subsidies hoop de minister gemeenten en provincies er toe te bewegen dat er een voldoende dekkingsgraad is voor oplaadpunten voor elektrische auto’s. Vanaf 2020 moet in Nederland elektrisch vervoer volgens de minister op eigen benen kunnen staan. Dan moeten de huidige belastingvoordelen voor elektrisch rijden niet meer nodig zijn.

In de maand november werd er geschat dat er in Nederland gebruik wordt gemaakt van totaal 100.000 elektrische auto’s en motorfietsen. In Nederland zijn er in totaal 25.000 oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Deze laadpunten zijn openbaar toegankelijk. Het ministerie van Economische Zaken geeft aan dat dit al een goede dekking is ten opzichte van andere landen. Wereldwijd zou Nederland voor slechts vier landen onder doen op het gebied van de infrastructuur voor oplaadpunten voor elektrische auto’s en andere elektrische voertuigen.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!