Technisch Werken

Meer duidelijkheid nodig over keurmerken duurzaamheid

Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp de afgelopen jaren. Veel bedrijven doen er alles aan om hun producten te promoten als duurzaam en milieubewust. Voor praktisch alle productgroepen zijn duurzaamheidskeurmerken ontwikkeld. Hierdoor is de afgelopen een enorme toename ontstaan op het gebied van duurzame keurmerken. Dit kan verwarrend zijn voor consumenten daarom heeft Milieu Centraal een website gemaakt waarop wordt uitgelegd welke duurzaamheidskeurmerken er zijn en waar deze voor worden toegepast.

Website Milieu Centraal
De website van Milieu Centraal wil duidelijkheid creëren voor consumenten op het gebied van duurzaamheidskeurmerken. Op de website staat een groot aantal keurmerken. De keurmerken die er op staan kunnen onderling met elkaar worden vergeleken op het gebied van milieuvriendelijkheid, dieren welzijn of eerlijke handel. Hierdoor kan de consument een bewustere keuze maken voor bepaalde producten die zijn voorzien van een specifiek keurmerk. De website keurmerkenwijzer.nl behandeld informatie over 170 keurmerken en bijbehorende logo’s. Dit zorgt voor transparantie op de markt.

Toename aan keurmerken
De afgelopen anderhalf jaar heeft er in Nederland een grote groei plaats gevonden op het gebied van keurmerken. Milieu Centraal geeft aan dat in deze periode meer dan 90 nieuwe duurzaamheidskeurmerken en duurzaamheidslogo’s op de markt zijn gebracht.

Reactie van Technisch Werken
Duurzaamheid is een belangrijk promotiemiddel voor bedrijven. Als een bedrijf producten verkoopt die duurzaam zijn vormt dat een bepaalde aantrekkingskracht voor potentiële klanten. Er zijn echter zeer veel duurzaamheidskeurmerken. Dit is niet alleen verwarrend voor consumenten, het is ook lastig om na te gaan op welke onderwerpen het keurmerk gericht is. Deze onderwerpen zijn verschillend. Daarnaast is ook de controle van producten niet bij elk keurmerk even streng. Een keurmerk verliest daardoor zijn betekenis op de markt. Dit moet worden tegengegaan door transparantie. Deze transparantie kan bijvoorbeeld worden geboden door de website van Milieu Centraal.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!