Is social media wel van belang bij het zoeken naar werk in 2016?

Bij vrijwel alle sollicitatietrainingen krijgt men het belang van social media te horen of te lezen. Bedrijven, headhunters en uitzendbureau’s zijn actief op zoek naar personeel via social media om daar nieuwe kandidaten te vinden voor de vacatures die ze hebben open staan. Het aantal gebruikers op social media neemt toe en het aantal bedrijven dat op zoek gaat naar personeel via deze digitale netwerken ook. Nu kun je jezelf gaan afvragen of social media nog wel interessant is als sollicitatiemiddel.

Nog enthousiast over social media?

In eerste instantie was is enthousiast over de mogelijkheden om te solliciteren via social media. Met relatief weinig inspanning kun je jezelf presenteren op internet aan verschillende bedrijven. Dat is natuurlijk mooi want daardoor ben je in ieder geval vindbaar als sollicitant voor verschillende bedrijven. Via social media kun je ook berichten sturen naar bedrijven dat je interesse hebt in een baan. Social media werkt snel. Berichten worden razendsnel verstuurd via internet verbindingen. Met social media kun je dus snel veel bedrijven bereiken. Dat is natuurlijk geweldig handig en makkelijk.

Je bent niet alleen op social media

Alleen, andere sollicitanten kunnen dat ook. Bedrijven kunnen na het plaatsen van een interessante vacature rekenen op zeer veel reacties mits de vacature goed vindbaar is en een duidelijke wervende tekst heeft.  Terwijl men in het verleden een volle brievenbus kon verwachten barstensvol met sollicitatiebrieven raakt nu de mailbox van bedrijven overvol. Bedrijven gaan nu ook sneller selecteren als ze mailtjes of andere digitale berichten ontvangen. Solliciteren via social media is zo gewoon geworden dat het niet meer hip is. Je kunt je afvragen of het nog wel nu heeft om via social media te solliciteren.

Vindbaarheid belangrijk op social media

Natuurlijk moet je wel vindbaar zijn via social media. Dat is logisch. Als bedrijven naar iemand als jou op zoek zijn moeten ze je kunnen bereiken. Als je er geen problemen mee hebt dat bedrijven je bellen of mailen is het aanmaken van een aantal accounts op social media alleen maar verstandig. Uiteraard dien je daarbij werk en privé wel duidelijk te scheiden.  Bedrijven moeten een professioneel beeld krijgen van hun potentiële kandidaten. Allemaal feestfoto’s en vakantiefoto’s interesseren bedrijven meestal niet of werken contraproductief. Social media werk dus alleen als je het goed hanteert.

Je onderscheiden op social media

Door te solliciteren via social media ben je niet meer bijzonder.  Veel mensen die werk zoeken gebruiken social media netwerken om aan een baan te komen. Je valt dus niet meer postief op door dit sollicitatiemiddel te gebruiken. Wat je wel kunt doen is de inhoud van je social media optimaal bijhouden en specifiek maken. Je kun je bijvoorbeeld speciaal richten op bepaalde sectoren in bijvoorbeeld de werkvelden waar jij ervaring in hebt of waar jij jezelf gelukkig bij voelt. Een portfolio en foto’s van projecten die jij hebt gemaakt dragen bij aan de positieve beeldvorming die bedrijven kunnen krijgen als ze jou op internet gaan opzoeken.

Social media er is meer

Alleen social media gebruiken is te beperkt om te spreken van een slagvaardig sollicitatieplan. Je bent nauwelijks onderscheidend van andere digitale sollicitanten tenzij je een heel bijzondere invulling geeft aan jouw social media pagina’s.  Daarom moet je meer doen om een baan te bemachtigen.  Daarbij blijkt persoonlijk contact en het opbellen van een bedrijf best effectief mits het op het juiste moment gebeurt.  Als je een week geleden een sollicitatie via social media hebt gestuurd en je nog geen bericht hebt ontvangen dan zou je kunnen bellen. Echter moet je daarbij niet op een aanvallende toon beginnen zoals: “een week geleden heb ik gesolliciteerd maar ik heb nog niets gehoord”. Veel bedrijven vinden dit niet een prettige benadering.

Via persoonlijke netwerken

Wel zou je vanuit interesse kunnen informeren naar de stand van zaken. Via persoonlijke netwerken vinden veel mensen tegenwoordig ook nog steeds een passende baan. Via vrienden of bekenden kan men dus nog wel aannhet werk komen. Het voordeel van deze persoonlijke netwerken is dat men elkaar kent in plaats van de social media waar men elkaar vaa niet persoonlijk kent. Veel bedrijven willen weten wat ze aannemen. Als ze werknemers in dienst hebben die  een goede toekomstig collega kennen, dan is dat een effectief wervingsmiddel. Het is daarom goed om aan je vrienden en kennissen te laten weten dat je werk zoekt.