Technisch Werken

Investeren in een gunstiger energielabel maakt een woning duizenden euro’s meer waard

Energielabels worden steeds belangrijker op de markt. Het energielabel was al bekend van elektrische machines en apparaten maar is tegenwoordig op verschillende producten geplaatst. Ook onroerend goed zoals woningen zijn voorzien van een energielabel. Deze energielabels blijken belangrijk te zijn voor de woningprijs. Een zuinig energielabel zorgt er voor dat een verkoper meer voor zijn of haar koopwoning kan vragen. Zo kan een gunstiger energielabel duizenden euro’s schelen bij de verkoop van een woning. Woningen met een goede milieuscore zijn energiezuinig en leveren gemiddeld twee procent meer op dan vergelijkbare woningen die voorzien zijn van een lager energielabel.

Energielabel en woningwaarde
Als men kijkt naar de gemiddelde woningwaarde dan staat twee procent gelijk aan circa 6.000 euro volgens Calcasa. De organisatie Calcasa is een onderzoeksbureau. Tijdens een onderzoek heeft Calcasa gekeken naar het verband tussen de daadwerkelijke verkoopprijs waarvoor een woning wordt verkocht en het energielabel. Sinds 2015 is een energielabel verplicht als men een woning wil verkopen. Dat zorgt er voor dat alle verkochte woningen van een energielabel moeten worden voorzien. Door deze energielabels te koppelen aan verkoopprijzen kunnen energiezuinige en minder energiezuinige woningen in bepaalde woningklassen bijvoorbeeld vrijstaande woningen, twee-onder-een-kapwoningen en appartementen met elkaar worden vergeleken.

Verkoopprijs woning
Een woning kan worden voorzien van energielabels van A (zeer energiezuinig) tot G (uiterst energieverspillend). Volgens een berekening van Calcasa heeft een woning die twee labels voorsprong heeft op een vergelijkbaar huis een verkoopprijs die gemiddeld 2,8 procent hoger ligt. Bij een verbetering van drie stappen in het energielabel of meer loopt dat op tot 3,6 procent. Dat is gemiddeld 10.700 euro extra op de verkoopprijs van een woning.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws