Technisch Werken

In Nederland worden voor 2020 in totaal 46 (ultra-)snelladers en twee waterstofstations gebouwd

Nederland gaat investeren in de energievoorziening van duurzaam vervoer de komende jaren. Het is de bedoeling dat er binnen twee jaar in totaal 46 (ultra-)snelladers voor elektrische auto’s en twee waterstofstations extra worden aangebracht langs de Nederlandse wegen. Verder zullen nog drie extra laders voor elektrische bussen en vier CNG-stations worden geplaatst. Staatssecretaris Stientje Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat heeft woensdag 18 juli 2018 benadrukt dat de investeringen in extra oplaad- en tankpunten voor duurzaam vervoer er voor moeten zorgen dat de koppositie van Nederland op dit gebied verder wordt verstevigd.

Duurzaam rijden moet makkelijker worden gemaakt
Volgens haar moet het makkelijker worden om duurzame voertuigen van schone energie te voorzien. Dit moet volgens de staatssecretaris in de toekomst net zo eenvoudig worden als het opladen van een mobiele telefoon. In de toekomst moet het ook makkelijker worden om langere afstanden af te leggen met elektrische auto’s. Als je daarbij over grenzen heen rijd moet je wel de mogelijkheid hebben om je auto op te laden. Andere landen moeten dus ook investeren in hun oplaadinfrastructuur.

Waterstof als duurzame energiebron voor auto’s
Waterstof is een veel minder bekend fenomeen in de voertuigentechniek. Meestal heeft men het over elektrisch rijden maar ook rijden op waterstof is ook mogelijk en duurzaam. In 2020 zullen volgens de Rijksoverheid naar verwachting zestien waterstofstations in Nederland zijn. Auto’s die op waterstof rijden produceren geen CO2 uitstoot. Op dat gebied is een waterstofauto gelijk aan een elektrische auto. Alleen moet waterstof getankt moet worden. Een elektrische auto bevat een groot pakket aan accu’s die net als batterijen moeten worden opgeladen. Het opladen van elektrische auto’s kost meer tijd dan het tanken van een waterstofauto.

Investeringen

Er zullen echter nog verschillende investeringen moeten worden gedaan voordat het zover is. De investeringen zijn onderdeel van het Europese project BENEFIC. Dit project is gericht op het ontwikkelen van oplaadpunten en andere energievoorzieningen voor duurzame voertuigen. Niet alleen in Nederland worden in het kader van dit project nieuwe oplaadpunten gebouwd. Ook in België zullen oplaadpunten worden aangebracht binnen de kaders van dit project. Veel geld moet door Nederland zelf worden geïnvesteerd maar Europa springt ook bij met ongeveer 2 miljoen euro aan Europese subsidies.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!