In 2015 zijn meer auto’s verkocht dan in 2014

In Nederland werden in 2015 meer auto’s verkocht dan in 2014. In totaal werden vorig jaar  449.000 nieuwe auto’s gekocht in Nederland. Dit aantal ligt 16 procent hoger dan in 2014. Dit werd bekend gemaakt door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Volgens dit bureau groeit de autoverkoop in Nederland harder dan gemiddeld in de Europese Unie.

Autoverkoop Europa
In de hele Europese Unie werden in 2015 ongeveer 9 procent meer auto’s verkocht. Nederland staat door de autoverkoop in 2015 in de top van Europa als het gaat om autoverkopen. Bovenaan de lijst staat Ierland. In dat land steeg de autoverkoop met bijna 30 procent in 2015. Ook in Cyprus en Portugal ging het goed met de autoverkoop. Hier steeg de verkoop van auto’s met ongeveer vijfentwintig procent ten opzichte van 2014.

Verkoop auto’s Nederland in 2015
Ten opzichte van andere Europese landen deed de autoverkoop het in Nederland goed. Als men kijkt naar het groeipercentage van de autoverkoop dan groeide Nederland sneller dan grote landen zoals Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Er zijn twee landen waar de autoverkoop daadwerkelijk kromp, Dit zijn Estland en Luxemburg.

Oorzaak verkoopstijging auto’s Nederland
De belangrijkste oorzaak voor de stijging in de verkoop van auto’s in Nederland heeft te maken met de fiscale veranderingen die in januari 2016 zijn ingevoerd. Door de wijzigingen in de bijtelling van zuinige auto’s zou het voor veel mensen ongunstig worden om in 2016 een auto aan te schaffen. Daarom hebben veel mensen er voor gekozen om aan het einde van 2015 een auto te kopen. Dit was het geval bij consumenten maar ook bij leasebedrijven. Dit resulteerde in een verkoopstijging van 90 procent in de maand december ten opzichte van dezelfde maand in 2014.

Reactie van Technisch Werken
De autoverkoop stijgt omdat de economie aantrekt in Europa. In Nederland is de stijging van de autoverkoop vooral toe te schrijven aan het wijzingen van de bijtellingsregels voor zuinige auto’s. Dat geeft een vertekenend beeld. In januari 2016 daalde de autoverkoop in Nederland al weer behoorlijk. Dat is ook een gevolg van de ontwikkelingen in het belastingstelsel. Uiteindelijk moeten deze gekunstelde subsidies transparanter worden en minder invloed hebben op de autoverkoop. Kortom een zuinige rijder hoort minder wegenbelasting te betalen en bespaart op de brandstofkosten vanwege de zuinigheid van de auto. Dat moet in principe voldoende zijn. Een zuinige auto belast het milieu minder en daarvoor moet de berijder ook minder belasting betalen.