Gemeenten verbouwen en vernieuwen stadcentrums vanaf 2018

De economie trekt aan en dat zorgt er voor dat de binnenlandse bestedingen omhoog gaan. Consumenten trekken er weer op uit om te gaan winkelen, kortom geld moet weer gaan rollen. Alleen kopen consumenten nog wel in winkels of worden veel artikelen en spullen aangeschaft via internetwebsites? De zogenaamde webwinkels zijn in opkomst.

Internetwinkels en A-locaties
Internet is booming en de meeste stadscentrums krijgen te maken met leegstand. Winkeliers kunnen niet meer op tegen internet. Dat heeft onder andere te maken met de hogere kosten die winkeliers hebben omdat er geld aan huur en hypotheek moet worden betaald voor de winkel. Winkelpanden moeten namelijk wel op een zogenaamde zichtlocatie of A-locatie staan om veel consumenten te trekken. Internetwinkels hebben niet een A-locatie nodig maar kunnen hun bedrijf ook prima buiten stadcentrums vestigen op bijvoorbeeld industrieterreinen waar de grond ook nog goedkoper is.

Investeren in stadcentrums
Wanneer deze winkels echter verdwijnen ontstaan er pijnlijke lege plekken in het winkelbestand van stadcentrums. Daardoor blijven nog meer consumenten weg uit deze centrums en kan het stadshart ernstig geraakt worden. Dit willen gemeente voorkomen door weer te investeren in hun stadcentrums. Er worden door gemeenten steeds vaker afspraken gemaakt met de vastgoedsector, winkeliers, horeca en zowel de provinciale overheid als de landelijke overheid om de stadscentrums op te knappen.
Er worden serieuze plannen gemaakt voor stadcentrums die er voor moeten zorgen dat het winkelende publiek weer terugkomt. De winkelleegstand die ontstond door de economische crisis en de opkomst van webwinkels moet op die manier worden voorkomen en opgelost.

Kansen voor de bouwsector
De bouwsector in Nederland heeft niet te klagen over het aantal opdrachten dat ze binnenhalen. In de woningbouw en woningrenovatie zijn voldoende projecten in gang gezet. Nu komen er echter ook in de binnensteden projecten bij. Winkelcentrums worden compacter gemaakt waardoor winkels van de randen van de steden verdwijnen naar het hart van het centrum. Dat zorgt er voor dat er verhuist moet worden en verbouwd. Oude winkelpanden worden opgeknapt en weer karakteristiek gemaakt. dat is vaak werk voor vakmannen want oude winkelpanden zijn meestal monumenten.

Dat vereist een bijzondere aanpak waarbij men extra aandacht moet besteden aan details zoals gesneden voegwerk maar ook bijzonder mooi houtwerk en schilderwerk rondom het pand. De reparatie en renovatie van een monumentaal winkelpand kost vaak meer tijd maar voor de juiste timmerman en juiste vakman in de bouw zit hier de uitdaging in. Veel ervaren bouwvakkers kunnen door het opknappen van monumentale panden wat meer aandacht besteden aan hun vakmanschap. Dat is wat anders dan onder tijdsdruk allemaal nieuwbouwwoningen uit de grond stampen met kunststoffen en houtskeletbouw.