Franse PSA Peugeot Citroën boekte enorme winst in 2016

Na het positieve bericht over het bedrijf Airbus kwam er op woensdag 24 februari 2016 ook een positief bericht over het Franse PSA Peugeot Citroën. Dit autoconcern is na Volkswagen het grootste autoconcern van Europa. PSA Peugeot Citroën heeft een goed jaar gedraaid in 2015. De operationele winst van het autoconcern was in 2015 verdrievoudigd.

Daardoor kwam de winst uit op 2,73 miljard euro aldus het bericht van PSA Peugeot Citroën op woensdag. Ook de omzet nam toe en steeg met 6 procent naar 54,7 miljard euro. Topman Carlos Tavares van het autoconcern benoemde in een toelichting dat de winstsprong er voor heeft gezorgd dat het bedrijf weer in de race zit. De resultaten maken het potentieel van de onderneming duidelijk.

Oorzaken van winst voor PSA Peugeot Citroën
Het bedrijf PSA Peugeot Citroën heeft vooral winst geboekt doordat het concern een reorganisatie versneld heeft afgerond. Peugeot was gedwongen om een autofabriek te sluiten. Daarnaast verdwenen er banen en werden bovendien de lonen bevroren. Al deze maatregelen waren een gevolg van een slechte economie in Europa. De economische crisis had grote gevolgen voor de autoverkoop van PSA Peugeot Citroën.

Verkoopgroei PSA Peugeot Citroën
In januari 2016 werd door PSA Peugeot Citroën al bekend gemaakt dat de wereldwijde verkoop van haar auto’s in 2015 was gestegen tot ongeveer 3 miljoen voertuigen. Dit is een stijging van 1,2 procent. De verkoopgroei vond plaats in Europa. Maar naast het Europese contingent werden ook meer auto’s verkocht in Azië, Afrika en het Midden-Oosten. De grootste markt van PSA Peugeot Citroën is China. In dat land bleef de verkoop ongeveer gelijk.

Reactie van Technisch Werken
Europese bedrijven verkopen de afgelopen tijd steeds meer. Airbus zag haar verkoop toenemen en de verkoop van bedrijfswagens zat ook in de lift. Daar profiteren veel bedrijven van mee. Er zijn namelijk verschillende toeleveranciers voor de auto-industrie. Deze toeleveranciers liften allemaal mee met de toename in de verkoop van auto’s. Uiteindelijk kan de Europese economie door de verkoop van auto’s een flinke groei krijgen. Een positief effect op de werkgelegenheid zal dan zeker volgen.