Technisch Werken

Fiat Chrysler wil stoppen met productie van dieselauto’s in 2022

Fiat Chrysler maakt werk van de energietransitie in de autobranche. Het autoconcern is van plan om uiterlijk in 2022 te stoppen met de productie van auto’s die op diesel rijden. Dit bericht heeft de Financial Times gemeld op basis van ingewijden bij de Fiat Chrysler. Op 1 juni 2018 wil de Amerikaans-Italiaanse autofabrikant haar plannen bekend maken. Hierin zal het bedrijf duidelijk maken hoe ze binnen vier jaar tijd dieselauto’s willen verwijderen uit haar productiemodellen. Het autoconcern is het moederbedrijf van verschillende automerken. Het is de bedoeling tot in 2022 bij al deze merken geen dieselvoertuigen meer worden geproduceerd. Het gaat dus onder andere over de automerken Alfa Romeo, Fiat Dodge, Chrysler, Jeep, en Maserati. Het bedrijf wilde echter zelf niet reageren op het bericht.

Automerken die stippen met diesel
Fiat Chrysler is niet de enige autoproducent die wil verduurzamen. Eerder werd al door Toyota bekend gemaakt dat deze Japanse autogigant geen nieuwe dieselmodellen zal gaan produceren. Ook andere automerken zoals Porsche willen stoppen met de productie van dieselvoertuigen. Porsche is een onderdeel van het Volkswagen-concern en kondigde vorige week al aan dat het automerk wil stoppen met dieselvoertuigen.

Diesel is niet meer populair
Het is bijzonder hoe snel de dieselbrandstof haar populariteit is kwijtgeraakt. Vroeger was diesel de belangrijkste brandstof voor verbrandingsmotoren in Europa. Er zijn echter verschillende ontwikkelingen geweest die er voor hebben gezorgd dat diesel een nare naam heeft gekregen. Denk hierbij aan het dieselschandaal dat bij Volkswagen aan de orde kwam. Volkswagen is de grootste autoproducent van Europa en heeft daardoor een belangrijke invloed in de auto-industrie. In 2017 liep de verkoop van dieselauto’s terug. Dit blijkt onder andere uit een analyse van Jato Dynamics. Uit deze analyse kwam naar voren dat de verkoop van diesels het afgelopen jaar met bijna 8 procent terug is gelopen. Daardoor komt het marktaandeel van de voertuigen die op dieselbrandstof rijden uit op nog maar 43,7 procent.

Deel dit artikel!

Als senior intercedent bij een groot technisch uitzendbureau is Pieter Geertsma verantwoordelijk voor het bemiddelen van personeel in het marktsegment werktuigbouwkunde. Daarnaast is hij landelijk aanspreekpunt voor vragen over dit marktsegment en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden. Door intensieve samenwerking met interne en externe collega’s heeft hij een goed beeld van de totale technische markt. Hierdoor krijgt hij naast nieuws over techniek, innovaties en arbeidsmarkt ook actuele vacatures binnen.

Getagd met
Geplaatst in Nieuws
Like ons op Facebook!