Fabrikanten vaak oneerlijk over inhoud van producten in 2017

Gezond eten wordt steeds populairder in Nederland en dat is een goede ontwikkeling. Mensen kiezen lang niet altijd producten die ze alleen maar lekker vinden er worden ook producten bewust gekozen omdat ze gezond zijn en bepaalde ingrediënten bevatten. Dat zorgt er voor dat mensen doelgericht voor bepaalde producten kiezen en andere producten juist niet kopen. Fabrikanten worden door deze ontwikkeling aangespoord om steeds gezondere en duurzame producten te ontwikkelen en te produceren. Daarnaast moeten ze op de etiketten van hun producten duidelijkheid verschaffen over de inhoud en daar gaat het mis volgens de Consumentenbond.

Verschillende fabrikanten geven volgens de Consumentenbond niet eerlijk op de etiketten aan hoeveel suiker er in het product zit. Ook over de hoeveelheid vet en zout geven fabrikanten in de praktijk op etiketten dikwijls andere informatie dan de werkelijkheid. De Consumentenbond benoemd dat op de meeste verpakkingen alleen de voedingswaarde na bereiding vermeld. Volgens de bond zou er ook informatie op de verpakkingen moeten staan over de voedingswaarden per 100 gram ‘onbereid product’.

Bereid of onbereid product

Er lijkt misschien op het eerste oog weinig mis met de ontwikkeling maar de toelichting van de Consumentenbond maakt duidelijk dat er wel een groot verschil is tussen het bereide product en het onbereide product. Een bereid product bevat bijvoorbeeld extra toevoegingen zoals groenen, vlees, pasta en water. Dit zorgt er voor dat de voedingswaarde veranderd.  De voedingswaarde na toevoeging van bijvoorbeeld groente, rijst, pasta, vlees en water zorgt er voor dat het product bijvoorbeeld een mix of saus gezonder lijkt. Na bereiding van de maaltijd bevat het product (de saus) minder suiker, vet en zout dan in de pure vorm.

Consumenten weten hierdoor niet precies wat de voedingswaarden vóór het bereiden van het product zijn. Hierdoor worden consumenten in verwarring gebracht. De Consumentenbond noemt bijvoorbeeld de fabrikant Conimex. Deze fabrikant op de verpakking van hun product Boemboe Sajoer Boontjes vermelden dat het product na bereiding 1,9 procent suiker bevat. De Consumentenbond heeft echter laten uitzoeken dat de boemboe van Conimex zelf ruim 30 procent suiker bevat, terwijl dat niet op de verpakking staat.

Fabrikanten

Naast fabrikanten die onduidelijk zijn of misleidend zijn er volgens de Consumentenbond ook goede fabrikanten die wel duidelijk zijn over de voedingswaarde van hun producten voor de bereiding. Zo zijn de merken Heinz, Jumbo en Nestlé wel duidelijk en vermeld ze de voedingswaarde per 100 gram onbereid product op de verpakkingen. De Consumentenbond heeft andere fabrikanten opgeroepen om dit goede voorbeeld te volgen. Verschillende fabrikanten reageerden positief ol deze oproep. De fabrikanten Plus en Superunie van de merken Perfect en Markant beloofden na de oproep om hun verpakkingen aan te passen. Andere fabrikanten zoals  Albert Heijn, Aldi, Lidl en Unilever hebben nog geen plannen om aanpassingen door te voeren. Zij beperken zich vooralsnog tot de vermelding van de voedingswaarde per bereid product op de verpakking.