Europese verkoop bedrijfswagens gestegen in februari 2016

In de Europese Unie is de verkoop van bedrijfswagens in februari 2016 opnieuw behoorlijk gestegen. Dit werd woensdag 23 maart 2016 bekend gemaakt voor de brancheorganisatie ACEA. In februari werden in totaal 160.062 nieuwe bedrijfswagens in Europa geregistreerd. Dit aantal ligt 18 procent hoger dan dezelfde maand in 2015. Door deze stijging is er sprake van een langdurige stijging van de verkoop van bedrijfswagens. Het is inmiddels de veertiende maand dat er in Europa een groei in de verkoop van bedrijfswagens is gerealiseerd.

Ook in Nederland een groei in de verkoop van bedrijfswagens
De autoverkoop voor particulieren in Nederland is ten opzichte van 2015 nog niet gestegen. De verkoop van bedrijfswagens zoals busjes en trucks zit echter wel in de lift. In februari is de verkoop van bedrijfswagens in Nederland met ongeveer 30 procent vooruit gegaan. Daardoor kwam het totale aantal bedrijfswagens dat is verkocht in februari 2016 uit op 7.738 voertuigen. Ook in Frankrijk en Duitsland ging de verkoop van bedrijfswagens aanzienlijk vooruit. Duitsland realiseerde een groei van 14 procent en in Frankrijk nam de verkoop van bedrijfswagens toe met 16 procent.

Reactie van Technisch Werken
De stijging in de verkoop van bedrijfswagens maakt duidelijk dat bedrijven bereid zijn om te investeren in nieuwe voertuigen. Daaruit blijkt vertrouwen van ondernemers in de toekomst van hun bedrijf. Het gaat ook goed met veel bedrijven in Nederland. Met bouwbedrijven gaat het bijvoorbeeld veel beter dan in 2014. In 2015 hadden veel bouwbedrijven al te maken met een aanzienlijke toename in het aantal opdrachten. Ook voor 2016 verwacht de bouwsector te groeien. Eerder deze week had ook de Rabobank de verwachting voor deze sector uitgesproken.

Bouwbedrijven en andere bedrijven investeren meer in personeel. Technische uitzendbureaus leveren aan bouwbedrijven uitzendkrachten in verschillende functies. Het is echter wel van belang dat al deze krachten goed naar de bouwplaats getransporteerd kunnen worden. Daarvoor zijn passende vervoersmiddelen zoals bedrijfsbusjes nodig omdat het vaak niet mogelijk is of niet gewenst is om elke bouwvakker met een eigen auto naar de bouwplaats te laten reizen. Dat zorgt namelijk voor parkeerproblemen.

Het voorbeeld van de bouwsector is slechts één voorbeeld er zijn veel bedrijven in Nederland die groeien en daardoor noodzakelijk moeten investeren in meer vervoersmiddelen. Hierbij kan je bijvoorbeeld ook denken aan de transportsector. Dit is van oudsher een belangrijke sector voor Nederland. Als de economie aantrekt merkt deze sector dat ook meteen.