Europese Unie wil voor eind 2017 schonere diesels

De Volkskrant publiceerde delen van een vertrouwelijk rapport van de Europese Commissie. Hierin staat dat autoproducenten van Europa nog maximaal twee jaar de tijd krijgen om hun dieselauto’s te laten voldoen aan strengere eisen op het gebied van stikstof emissie. In de tussenliggende periode mag de overschrijding maximaal 60 procent zijn. Dit bericht werd bekend gemaakt na het sjoemelschandaal met diesels van de VW-autofabrikant.

Dieselmodellen onverkoopbaar
door de verscherpte richtlijnen zal naar schatting zeker tien procent van de huidige dieselmodellen onverkoopbaar worden. Eerder had de auto-industrie gemeld dat ze nog ongeveer vijf jaar nodig heeft om aan de eisen te voldoen. De autofabrikanten geven aan dat de overschrijding van maximaal 60 procent niet haalbaar is. In plaats daarvan willen ze dat overschrijdingen tot 275 procent worden toegestaan. Dit vindt de Europese Commissie echter veel te ver gaan.

Voorstel van de commissie aan auto-experts
het voorstel van de commissie is op 6 oktober 2015 gepresenteerd aan de auto-experts van auto-producerende landen zoals Duitsland en Tsjechië. Verder is het voorstel ook gepresenteerd aan assemblage-landen zoals Hongarije en Oostenrijk. Deze landen kunnen het voorstel van de commissie blokkeren. Het dieselschandaal bij de VW heeft er voor gezorgd dat de positie van veel autoproducenten is verzwakt.

Reactie van Technisch Werken
De autobedrijven in Europa merken de gevolgen van het dieselschandaal van Volkswagen. Hierdoor hebben klanten en overheden vraagtekens bij de betrouwbaarheid en zuinigheid van auto’s. De richtlijnen voor de uitstoot zullen alleen maar strenger worden de komende tijd. Daarnaast is er voor de overheden een belangrijke taak weggelegd om er voor te zorgen dat de controlemethodes beter worden en niet meer kunnen worden omzeilt door nieuwe technologie.